Jag är inte bra på matematik, då är jag inte bra på programmering: Elevers affektiva kroppsliggande med programmering i skolan
Fakta
- Kontaktperson:
- Lucely Figueroa Suarez
- Finansiär:
-
- RelMaS Research School
- Ansvarig vid Mau:
- Ulrika Ryan
- Projektperiod:
- 01 mars 2022 - 01 december 2026
- Fakultet/institution:
Om projektet
Projektet undersöker de materiella-diskursiva och affektiva dimensionerna av datorprogrammering i skolan. Jag utforskar hur programmering introduceras i skolan, särskilt i ämnena naturvetenskap och matematik. Detta görs genom att undersöka hur 7-9 klass elevernas programmeringsidentiteter har konstituerats och hur detta påverkar elevernas engagemang och intresse för programmeringsaktiviteter. Jag är särskilt intresserad av hur tillgängliga materiella-diskursiva praktiker kring programmering på de olika nivåerna av skolinstitutionen formar och omvandlar elevernas identiteter och öppnar eller stänger möjligheter för elevernas egenmakt och engagemang i programmeringslärande. Projektet syftar till att utforska hur vi kan föreställa oss programmering på ett annat sätt så att olika relationer mellan studenter och programmering kan skapas. Projektet syftar också till att utforska hur programmeringspraxis kan kopplas djupt till frågor om omsorg för jorden.
Idéer och resultat inom detta projekt har presenterats vid följande konferenser:
- Konferensen Mathematics Education and Society, São Paulo, Brasilien (2023)
- CIEAEM 74 – Matematik och praxis: Åtgärder för framtiden (2023).
- 10:e konferensen om undervisning och inlärning av kalkyl och ekonomi, konferens om finansiell utbildning. Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia (2024).
- Gästforskare, Pedagogical and Technological University of Colombia, Tunja, Colombia (2024).
- The 27th ICMI Study: Mathematics Education and the Socio-ecological, Ateneo de Manila University, Filippinerna. (2025).
Forskargrupp
Projektet är en del av forskargruppen Studies in Science, Environmental and Mathematics Education (SISEME).