Jag är inte bra på matematik, då är jag inte bra på programmering: Elevers affektiva kroppsliggande med programmering i skolan
Fakta
- Kontaktperson:
- Lucely Figueroa Suarez
- Finansiär:
-
- RelMaS Research School
- Ansvarig vid Mau:
- Ulrika Ryan
- Projektperiod:
- 01 mars 2022 - 01 december 2026
- Fakultet/institution:
Om projektet
Projektet undersöker de materiella-diskursiva och affektiva dimensionerna av datorprogrammering i skolan. Jag utforskar hur programmering introduceras i skolan, särskilt i ämnena naturvetenskap och matematik. Detta görs genom att undersöka hur 7-9 klass elevernas programmeringsidentiteter har konstituerats och hur detta påverkar elevernas engagemang och intresse för programmeringsaktiviteter. Jag är särskilt intresserad av hur tillgängliga materiella-diskursiva praktiker kring programmering på de olika nivåerna av skolinstitutionen formar och omvandlar elevernas identiteter och öppnar eller stänger möjligheter för elevernas egenmakt. Projektet syftar till att utforska hur vi kan omformulera programmering som är djupt kopplad till frågor kring vård om jorden.