Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
PRESENTATION
Jag heter Ulrika Ryan och är lektor i matematikens didaktik. I mitt arbete vid Malmö universitet undervisar jag blivande F-3- och 4-6-lärare, handleder doktorander, forskar kring matematik och lärande och är forskningskoordinator vid institutionen Naturvetenskap, Matematik och Samhälle (NMS).
FORSKNING
I mitt vetenskapliga arbete kan två huvudsakliga spår urskiljas. Det första rör undervisning i matematik med digitala verktyg. Det andra spåret rör aspekter av migration och flerspråkighet i matematikklassrummets samtal. Det som kan sägas binda samman de båda spåren är ett underliggande intresse för socialepistemologiska aspekter av matematik i handling som exempelvis under samtalssituationer i klassrummet. Med andra ord är ligger mitt forskningsintresse i frågeställningar som;
• Vad, när och hur räknas/avfärdas något som matematisk kunskap i klassrummet?
• Vem räknas/avfärdas som matematiskt kunnig i klassrummet och på vilka grunder ges denna status?
• Hur hanterar elever och lärare i samtal med varandra skillnader i kunskapsmässig status i mötet med skolmatematiken?
• På vilket sätt (t ex multimodalt, flerspråkigt, förkroppsligat, affektivt) artikuleras det som räknas/avfärdas som matematisk kunskap?
• Vilka samband finns mellan det som räknas/avfärdas som matematisk kunskap och flerspråkighet/migration?
• Vilka teoretiska och metodologiska ingångar möjliggör studiet av ovanstående frågeställningar?
I min forskning är jag intresserad av socialepistemologiska dimensioner av matematiklärande och matematikundervisning. Utifrån perspektiv som tar avstamp i kognitiv och social rättvisa är jag särskilt intresserad av hur elever i heterogena klassrum tillsammans hanterar och möter skolmatematik.
Jag är ansluten till forskningsprogrammet Literacy and Inclusive Teaching (LIT-Research https://litresearch.se/).
Publikationer
-
2024 | Övrigt
Flerspråkiga och kulturella aspekter i matematikundervisningen
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Immigrant students’ experiences of (Re)producing school mathematics in home-School transitions: epistemological positioning
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Crafting binary numbers: s – teacher candidates’ encounterswith arts-based embodied mathematics
Ulrika Ryan, Hanna Hofverberg, Susan Gerofsky
-
2024 | Artikel i tidskrift
Mathematics education in times of migration is not a single story(line)
Ulrika Ryan
-
2024 | Artikel i tidskrift
Knowledge contributions from different school subjects to cross-curricular didactics for Bildung and sustainability
Jesper Sjöström, Catarina Economou, Ann-Mari Edström, Jan-Eric Ekberg, Petra Svensson Källberg, Marie Larneby, Bodil Liljefors Persson, Ulrika Ryan, Per Schubert, Björn Wangen, David Örbring