Presentation

PRESENTATION

Jag heter Ulrika Ryan och är lektor i matematikens didaktik. I mitt arbete vid Malmö universitet undervisar jag blivande F-3- och 4-6-lärare, handleder doktorander, forskar kring matematik och lärande och är forskningskoordinator vid institutionen Naturvetenskap, Matematik och Samhälle (NMS).

FORSKNING

I mitt vetenskapliga arbete kan två huvudsakliga spår urskiljas. Det första rör undervisning i matematik med digitala verktyg. Det andra spåret rör aspekter av migration och flerspråkighet i matematikklassrummets samtal. Det som kan sägas binda samman de båda spåren är ett underliggande intresse för socialepistemologiska aspekter av matematik i handling som exempelvis under samtalssituationer i klassrummet. Med andra ord är ligger mitt forskningsintresse i frågeställningar som;

• Vad, när och hur räknas/avfärdas något som matematisk kunskap i klassrummet?

• Vem räknas/avfärdas som matematiskt kunnig i klassrummet och på vilka grunder ges denna status?

• Hur hanterar elever och lärare i samtal med varandra skillnader i kunskapsmässig status i mötet med skolmatematiken?

• På vilket sätt (t ex multimodalt, flerspråkigt, förkroppsligat, affektivt) artikuleras det som räknas/avfärdas som matematisk kunskap?

• Vilka samband finns mellan det som räknas/avfärdas som matematisk kunskap och flerspråkighet/migration?

• Vilka teoretiska och metodologiska ingångar möjliggör studiet av ovanstående frågeställningar?

I min forskning är jag intresserad av socialepistemologiska dimensioner av matematiklärande och matematikundervisning. Utifrån perspektiv som tar avstamp i kognitiv och social rättvisa är jag särskilt intresserad av hur elever i heterogena klassrum tillsammans hanterar och möter skolmatematik.

Jag är ansluten till forskningsprogrammet Literacy and Inclusive Teaching (LIT-Research https://litresearch.se/).