Uppfattningar, erfarenheter och känslor i klassrummet. En studie om förutsättningar för djupinlärning i en kurs om sexuell och reproduktiv hälsa
Forskningsprojekt
Fakta
- Kontaktperson:
- Camilla Palm
- Finansiär:
-
- Lunds universitet Medicinska fakultetens Grundutbildningsnämnd (GUN)
- Ansvarig vid Mau:
- Camilla Palm
- Externa projektmedlemmar:
-
- Tobias Herder (huvudansvarig) - Lunds universitet
- Karin Båge - Karolinska institutet
- Projektperiod:
- 01 september 2024 - 31 augusti 2026
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
Om projektet
Syfte
Projektet syftar till att utveckla en fördjupad förståelse för hur en god läromiljö, som uppmuntrar till aktivt lärande, uppfattas och erfars av universitetsstudenter och universitetslärare vid undervisning i ämnen inom sexuell och reproduktiv hälsa (SRH) som kan uppfattas som 'känsliga'. Projektet fokuserar på upplevda hinder och möjliggörare för en studentaktiv lärmiljö, samt de strategier som aktörerna använder för att navigera undervisning i politiserade och potentiellt känsliga ämnen.
Två delstudier
Projektet består av två delstudier där frågorna undersöks genom kvalitativa intervjuer. I delstudie 1 (år 2024-2025) har studenters perspektiv utforskats. Under 2025-2026 kommer lärares perspektiv att utforskas.