Global och Glokal Hälsa (GGH) - Välbefinnande och lärande i Glokal miljö
Forskningsprojekt
Fakta
- Kontaktperson:
- Jonas Christensen
- Finansiär:
-
- GGH-Glokal och global hälsa
- EU
- Ansvarig vid Mau:
- Charlotta Löfgren
- Projektmedlemmar vid Mau:
- Samarbetspartners:
-
- University of Applied Sciences – Osnabrueck
- FH Joanneum University of Applied Sciences – Graz
- Hes-so University of Applied Sciences and Arts – Western Switzerland
- Diaconia University of Applied Sciences (Diak)
- Projektperiod:
- 01 juni 2024 - 01 juni 2025
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
Om projektet
Våra välfärdssamhällen står inför gränsöverskridande utmaningar, kulturellt och socialt. I framförallt sociala professioner krävs en allt större kompetens och förmåga att hantera dessa samhällsförändringar.
Syfte
Syftet med projektet är att genom Utmaningsbaserat lärande utveckla metoder för att förbättra och främja välbefinnande och hållbart lärande baserad på sociala och professionella aspekter i global och lokal miljö. I syftet ligger att undersöka hur välbefinnande och lärande kan förstås och undersöka tillämpning av utmaningsbaserat lärande i mångkulturell miljö.
Mål
Den övergripande forskningsfrågan för denna studie är: Hur kan välbefinnande och (hållbart) lärande förstås i en mångkulturell miljö?
Det finns två huvudmål i detta projekt:
- Att identifiera drivkrafter kring reflektivt lärande i personlig och professionell utveckling i mångkulturell miljö
- Att empiriskt bidra till att undersöka användning av Utmaningsbaserat lärande i utbildningskontext i att möta mångkulturella lärmiljöer.