Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Grafisk manual
- Grafisk manual
- Logotyp
- Färger
- Typografi
- Bildspråk
- Film och livesändningar
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är universitetslektor i pedagogik och utbildad och legitimerad lärare för grundskolans senare år och gymnasieskolan i samhällskunskap och religionskunskap med en magister i både statsvetenskap och utbildningsvetenskap. Mellan 2019 och juni 2025 var jag prefekt för institutionen Barndom, utbildning och samhälle (BUS) vid Malmö universitet.
Jag undervisar och handleder främst inom ramen för det internationella masterprogrammet Educational Theory, men föreläser även inom förskollärar- grundlärar- och ämneslärarutbildningarna. Tillsammans med en kollega ger jag också den fristående kursen Lärarrollens komplexitet på avancerad nivå. Min undervisning fokuserar primärt på lärarrollen, läraryrket i samhället, värdegrundsfrågor och politiska perspektiv på skola, utbildning och lärare.
Min forskning befinner sig i gränslandet mellan pedagogisk filosofi och politisk teori, med fokus på lärarrollen, läraryrkets professionalisering samt relationen mellan utbildning och politik. Jag intresserar mig särskilt för hur politiska idéer, reformer och samhälleliga förväntningar formar lärarskapets villkor och legitimitet – exempelvis genom statliga styrdokument, fackliga strategier och utbildningspolitiska debatter om ansvar, autonomi och kunskap. I flera arbeten utgår jag från Hannah Arendts politiska tänkande, och undersöker hur hennes idéer om handling, pluralitet och ansvar kan bidra till att förstå lärarens roll i samtiden. Ett återkommande tema i min forskning är också hur utbildning kan förstås som en plats där generationer möts, blir utmanade och blir till – med frågor om bildning, ansvar och demokrati som centrala utgångspunkter.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Rousseau's Lawgiver as Teacher of Peoples: Investigating the Educational Preconditions of the Social Contract
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
Entrepreneurial learning and the merging of progressive and economic ideals
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2021 | Artikel i tidskrift
Lärarskap: en essä om vad det innebär att vara lärare
Peter Lilja, Johan Dahlbeck
-
2019 | Artikel i tidskrift
In the Absence of Adults: Generations and Formation in Hunt for the Wilderpeople
Peter Lilja, Johan Dahlbeck
-
2018 | Artikel i tidskrift
Defending a Common World: Hannah Arendt on the State, the Nation and Political Education
Peter Lilja