Presentation

Jag är universitetslektor i pedagogik och utbildad och legitimerad lärare för grundskolans senare år och gymnasieskolan i samhällskunskap och religionskunskap med en magister i både statsvetenskap och utbildningsvetenskap. Mellan 2019 och juni 2025 var jag prefekt för institutionen Barndom, utbildning och samhälle (BUS) vid Malmö universitet.

Jag undervisar och handleder främst inom ramen för det internationella masterprogrammet Educational Theory, men föreläser även inom förskollärar- grundlärar- och ämneslärarutbildningarna. Tillsammans med en kollega ger jag också den fristående kursen Lärarrollens komplexitet på avancerad nivå. Min undervisning fokuserar primärt på lärarrollen, läraryrket i samhället, värdegrundsfrågor och politiska perspektiv på skola, utbildning och lärare.

Min forskning befinner sig i gränslandet mellan pedagogisk filosofi och politisk teori, med fokus på lärarrollen, läraryrkets professionalisering samt relationen mellan utbildning och politik. Jag intresserar mig särskilt för hur politiska idéer, reformer och samhälleliga förväntningar formar lärarskapets villkor och legitimitet – exempelvis genom statliga styrdokument, fackliga strategier och utbildningspolitiska debatter om ansvar, autonomi och kunskap. I flera arbeten utgår jag från Hannah Arendts politiska tänkande, och undersöker hur hennes idéer om handling, pluralitet och ansvar kan bidra till att förstå lärarens roll i samtiden. Ett återkommande tema i min forskning är också hur utbildning kan förstås som en plats där generationer möts, blir utmanade och blir till – med frågor om bildning, ansvar och demokrati som centrala utgångspunkter.