Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Grafisk manual
- Grafisk manual
- Logotyp
- Färger
- Typografi
- Bildspråk
- Film och livesändningar
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Linda Palla är:
- professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik
- lärare på excellent nivå
- forskningsledare vid institutionen för skolutveckling och ledarskap, Malmö universitet
Linda Pallas forskning handlar övergripande om specialpedagogik i förskola - ur inkluderande, kritiska utbildningsfilosofiska och didaktiska perspektiv. Hon intresserar sig för frågor som handlar om att synliggöra och problematisera uttryckta förgivettaganden om hur barn som uppfattas vara i behov av särskilt stöd är och ska vara, göra och kunna - inte minst i relation till föreställningar om konstruerade kategorier som ålder, funktion och kön. Andra forskningsfrågor och projekt har relaterat och relaterar till specialpedagogisk didaktik och undervisning, specialpedagogisk dokumentation, bedömning och identitetsskapanden. Frågor relaterade till exempelvis ledarskap, flerspråkighet och sexualiteter har också studerats.
linda.palla@mau.se
https://orcid.org/0000-0003-1549-9900
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
Ropen skalla, resurser åt alla! Uttrycksfulla gestaltningar i fristående förskolors ansökningsformulär om tilläggsbelopp för extraordinära stödåtgärder
Palla Linda, Jessica Eng
-
2024 | Konferensbidrag
Sexuella övergrepp eller lek?: En analys av förhandlingar kring barns förbjudna lek i förskolan
Palla Linda, Jessica Eng
-
2024 | Konferensbidrag
Child sexual assault or curious play?: Appropriate behaviour in terms of age, gender, and sexuality in ECE
Palla Linda, Jessica Eng
-
2024 | Konferensbidrag
’”Ropen de skalla: Resurser åt alla!"/ "Here them call: Resources for alla!": A research project on how children in need of special support are described in preschool special educational resource application forms
Palla Linda, Jessica Eng
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Hållbara arbetssätt i förskolan
Cecilia Vikstrand, Palla Linda, Johanna Jonsson, Carina Hjelmér, Marianne Strömberg