"Jag får använda min erfarenhet – och påverka framtidens vårdpersonal"
Paulina Al Kuraishi har arbetat inom vård och omsorg i över 20 år. Idag kombinerar hon jobbet som vårdlärare med studier på yrkeslärarprogrammet vid Malmö universitet. ”Lärarrollen ger mig en dubbel yrkesstolthet”, säger hon.
Att Paulina Al Kuraishi från början hittade till vårdyrket var en slump.
– Jag hade inte tänkt att jag skulle jobba inom vården. Ingen i min familj gjorde det. Men en kompis tipsade om ett sommarjobb och eftersom jag hade körkort fick jag jobb på en larmcentral. När hemtjänstpersonalen inte kunde åka ut på larmen, så åkte vi ut. Jag lärde känna undersköterskor och sjuksköterskor och fick en uppfattning om vad det innebär att jobba inom vården.
Sommarjobbet ledde till att hon utbildade sig till undersköterska. Och efter att ha jobbat i yrket i 18 år vidareutbildade hon sig till sjuksköterska. Efter några kände hon att det var dags för något nytt igen, men hon ville stanna kvar i branschen.
– Jag hade testat det mesta inom vården och ville vidareutvecklas. När en kollega berättade om yrkeslärarprogrammet blev jag nyfiken.
Kan kombinera studier med arbete
Paulina sökte via validering av sin arbetslivserfarenhet och kom in. Utbildningen är på två år och ges på 75 procent. Till stor del sker undervisningen på distans, vilket gör det möjligt att kombinera studierna med arbete.
Det är jätteroligt att få lära ut det jag brinner för, nämligen omvårdnad. Jag får använda min erfarenhet och samtidigt vara med och påverka dem som ska jobba inom vården i framtiden.
Paulina Al Kuraishi
Redan under första terminen fick hon jobb som vårdlärare på en folkhögskola, och sedan dess har hon kombinerat jobb och studier.
– Det är jätteroligt att få lära ut det jag brinner för, nämligen omvårdnad. Jag får använda min erfarenhet och samtidigt vara med och påverka dem som ska jobba inom vården i framtiden.
Paulina lyfter särskilt den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) som viktig.
– Den teoretiska biten är nödvändig, men VFU:n är en nyckel. Det är där du lär dig på riktigt.
Studenter mer olika yrkesbakgrunder
I klassen finns studenter från flera olika yrkesområden, som el, bygg, barn och fritid. När vi ses är Paulina inne på fjärde och sista terminen och arbetar med ett utvecklingsprojekt om traumamedveten pedagogik. Det gör hon med en studiekamrat som pluggar till yrkeslärare inom barn och fritid.
– Vi undersöker hur man som lärare kan skapa ett tryggt klassrum för att kunna prata om känsliga ämnen som könsstympning och övergrepp. Vi har precis börjat och håller på att titta på vilken tidigare forskning som finns.
Undersköterskor kan söka yrkeslärarprogrammet
Paulina vill uppmuntra fler undersköterskor att söka till yrkeslärarprogrammet – det krävs nämligen inte att man är sjuksköterska.
– Du ska kunna ditt yrke och ha bred erfarenhet. Många vet inte att det räcker för att komma in.
För Paulina har utbildningen inneburit personlig utveckling och en ny, dubbel yrkesstolthet.
– Skolan jag jobbar på ligger i Rosengård där jag själv har vuxit upp. Nu får jag vara en förebild för andra, särskilt kvinnor med liknande bakgrund. Det känns fantastiskt att få använda min yrkeskunskap för att stärka mina elever i att ta plats i samhället. De har en viktig uppgift att fylla.
Och ditt råd till den som funderar på att söka?
– Framtiden är ljus – bara gör det!