Familjebakgrund spelar en allt större roll för vilket betyg elever får i idrott och hälsa. Det visar en ny studie som analyserat data från 1,4 miljoner elever under åren 2000–2017.

 – Det mest förvånande är att det har skett en så drastisk ökning av betydelsen av familjebakgrund och att det gått så snabbt, säger Alexander Jansson, forskare vid Malmö universitet.

I studien har forskarna undersökt hur familjens bakgrund påverkar vilket betyg elever får i ämnet idrott och hälsa, och om detta har förändrats över tid. De har även jämfört betygen mot elevernas samlade meritvärde. Forskarna har använt registerdata från 1,4 miljoner helsyskon som gick ut årskurs 9 mellan åren 2000 och 2017.

–  Vi har mätt hur lika helsyskons betyg är, och kan se att deras betyg i idrott och hälsa blir mer och mer lika över tid. Det tyder på att deras uppväxtmiljö har en allt större påverkan på betygen.

Snabb förändring från 2012 och framåt

Jämfört med meritvärdet sticker betygen i idrott och hälsa ut:

  • Familjens betydelse för meritvärdet har varit relativt stabil och ökade med 4 procentenheter mellan 2000 och 2017.
  • Familjens betydelse för betyg i idrott och hälsa ökade däremot med 15 procentenheter under samma period.

Betygen i idrott och hälsa påverkades i början av perioden mindre av familjebakgrund än andra ämnen. Men från och med runt 2012 sker en snabb förändring, gapet minskar mellan betyg i övriga ämnen och idrott och hälsa.

– En möjlig orsak till det här kan vara att man har börjat lägga större vikt på teoretiska kunskaper i betygsättningen i idrott och hälsa, vilket gynnar elever med en viss bakgrund. Kanske borde man i stället värdesätta fysiska kunskaper mer, säger Alexander Jansson.  

Speglar samhället i stort

Enligt skollagen ska skolan ge alla elever samma förutsättningar oavsett bakgrund. Alexander Jansson menar att den minskade likvärdigheten i idrott och hälsa speglar situationen i skolan och samhället i stort. 

– En lösning är att skolan får mer resurser för att bli bättre på att kompensera för elevers olika bakgrund. För ämnet idrott och hälsa kan det handla om att arbeta mer aktivt för att stärka de elever som behöver det allra mest, säger han.