Professor Mark Herzberg vid University of Minnesota har utsetts till hedersdoktor vid Odontologiska fakulteten, eftersom han bidragit till forskning på fakulteten inom oral mikrobiologi.

Mark Herzberg är parodontolog i grunden och har ägnat hela sitt forskarliv åt molekylär forskning som berör munhålan, särskilt interaktionen mellan munslemhinnan och orala bakterier eller virus. Han är sedan många år verksam vid University of Minnesota i USA.

–  Att tilldelas ett hedersdoktorat från Malmö universitet är en stor ära, en av de största i min akademiska karriär, säger Mark Herzberg.

I motiveringen till utnämningen betonas att Mark Herzberg länge varit en god samarbetspartner och på ett betydande sätt bidragit till forskning vid fakulteten, inte minst inom oral mikrobiologi; Dels som gästforskare 2008 och 2010, dels för att ha medverkat i mångåriga gemensamma forskningsprojekt som lett till ökad förståelse för hur orala bakterier reagerar på externa stimuli.

Samarbete som bidragit till nya kunskaper inom fältet

Det var under början av 2000-talet som han besökte lärosätet för första gången, efter en personlig inbjudan från högskolans före detta rektor Per-Olof Glantz. Rektorn ville sätta Mark Herzberg i kontakt med forskare vid högskolan, och framför allt forskarna inom oral mikrobiologi vid Odontologiska fakulteten, som hade liknande forskningsintressen.

Och så var ett samarbete fött. Genom åren har det bland annat resulterat i ett flertal gemensamma publikationer och ett femårigt forskningsanslag från amerikanska National Institutes of Health, som delats mellan Malmö universitet och University of Minnesota.

– Vi har tillsammans bidragit till nya kunskaper inom mikrobiologi och mikrobiell ekologi. Nu kan vi reflektera över värdet av ett engagerat samarbete som också har öppnat nya vägar för forskningen, vilket är ett av de mest spännande resultaten, säger Mark Herzberg.

Fakultetens motivering till att utse Mark Herzberg till hedersdoktor

Såhär lyder Odontologiska fakultetens motivering:

”Professor Mark Herzberg har varit editor för Journal of Dental Research under många år och även president för American Association for Dental Research. Han är parodontolog i botten som har ägnat hela sitt forskarliv åt molekylär, basal forskning som berör munhålan, särskilt interaktionen mellan orala bakterier/virus och den orala mucosan.

Mark Herzberg har länge varit en god samarbetspartner och har på ett betydande sätt bidragit till oral mikrobiologi/oral biologisk forskningsmiljö och forskning vid fakulteten, dels på plats som Visiting Scientist i två omgångar (2008 och 2010), dels genom lyckade ansökningar till NIH som lett till mångåriga gemensamma forskningsprojekt.

Detta har bland annat lett till att öka förståelsen för hur orala bakterier kan reagera på externa stimuli och svara genom att uppreglera vidhäftningsproteiner.”

Fakulteten har även utsett tandtekniker Per Dahlberg till hedersdoktor 2024.

Artikel om Per Dahlberg