Han har haft ett manus redo i 30 år. Nu debuterar Nils Ekelund, professor i växtfysiologi, som barnboksförfattare med Planktonet Prillis – minst och viktigast i havet.

Professor Nils Ekelund har under hela sin forskningskarriär fokuserat på effekter av klimatförändringar med hjälp av plankton, till exempel doktorerade han på hur plankton rör sig i förhållande till ljus.

Idén till ”Planktonet Prillis – minst och viktigast i havet” fick Nils Ekelund när han fick barn (som fick smeknamnen Gusse och Prillis, samma namn som karaktärerna i boken har).
– Idén har puttrat i 30 år. Plankton är ju små konstverk, varför uppmärksammas de aldrig? Många känner inte till dem eftersom man inte kan se dem. Det behövs mer information om plankton, det har jag känt hela min karriär.

Dottern har formgivit

Boken är Nils Ekelunds första barnbok. När han blev pensionär på halvtid fick han mer tid. Dottern Sofia Ekelund är formgivare och blev inspirerad att hjälpa till att färdigställa boken när hon själv fick barn.

– Många är förvånade att jag har gjort detta. Inom akademin kan vi vara dåliga på att nå ungdomar. Det är bra att försöka förklara på ett enklare vis. Jag vill använda boken som undervisningsmaterial för lärare och förskollärare, säger Nils Ekelund.

Text: Marc Malmqvist

Om boken Planktonet Prillis – minst och viktigast i havet:

Gusse får äntligen låna pappas cyklop. I vattnet träffar han havens allra minsta varelser. Vilka är de? Och hur kan de växa så fort? En bok om att vara liten men stor och god men giftig.

Boken är skriven av Nils Ekelund, formgiven av Sofia Ekelund och illustrerad av Sara Edström.

Mer om Nils Ekelunds forskning