Personalbrist inom folktandvården har skapat långa väntetider för barn och unga runtom i landet. På universitetstandvården vid Malmö universitet är läget det motsatta: det är för närvarande brist på barnpatienter som studenterna kan behandla.

Den senaste tiden har de långa köerna till tandvården uppmärksammats i media. Folktandvården i var tredje region hinner inte med tandvården till barn på grund av personalbrist, enligt en enkät från Sveriges Folktandvårdsförening.

På universitetstandvården vid Malmö universitet, där nästa generations tandläkare och tandhygienister utbildas, är problemet det motsatta. Här behövs fler barnpatienter.

– Vi ser en tydlig brist på barnpatienter till våra studenter som i förlängningen är problematisk för tandvården och för medborgarna. Framtida adekvat omhändertagande av denna patientgrupp är helt beroende av våra möjligheter att utbilda tandläkare och tandhygienister, säger Per Alstergren, dekan vid Odontologiska fakulteten.

Region Skåne ansvarar för tandhälsan hos barn och unga i regionen. Lagen om valfrihetssystem, LOV, försvårar just nu universitetets möjligheter att lista patienter.

– Vi bidrar gärna, till exempel i samarbete med Folktandvården Skåne, till att regionen finner en lösning för att säkerställa vår tillgång till barn- och ungdomspatienter, säger Per Alstergren.

Text: Anna Dahlbeck

Universitetstandvården

Läs mer om universitetets tandvård för barn och unga och hur man listar sig som patient:

Tandvård för barn och unga