Det nationella forsknings- och utvecklingsnätverket (FoU-nätverket) är ett forskningssamarbete särskilt inriktat mot huvudmän, skolor och förskolor med stora utmaningar. Nätverkets syfte är att ta fram ny kunskap som ska bidra till att förverkliga ambitionen om alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning.

Syfte och målsättningar

Det övergripandet syftet är att bidra till att förverkliga ambitionen om alla barn och elevers rätt till ändamålsenlig utbildning oavsett skolverksamhetens förutsättningar.

Målsättningen är att kunna erbjuda forskningsbaserad kunskap om och för utvecklingsarbete hos verksamheter med stora utmaningar genom: 

  • att stödja en vetenskaplig kraftsamling och framväxten av en gemensam nationell kunskapsnod,
  • att utveckla kunskap om förutsättningarna för och ett ändamålsenligt stöd till skolverksamheter,
  • att lägga en grundplatta för en ledande mångvetenskaplig forskningsmiljö inom kunskapsområdet,
  • att bidra med vetenskapligt stöd och relevans för professionsutbildningar och samverkansinitiativ.

Aktörer

I samarbetet ingår förutom Malmö universitet även följande lärosäten:

  • Högskolan Dalarna
  • Karlstad universitet
  • Mittuniversitetet
  • Stockholms universitet (har en koordinerande funktion).

Utlysning av forskningsmedel

Inom ramen för FoU-nätverket utlyses medel för forskningsprojekt för perioden 2023–2025. Forskningen som beviljas bidrag ska vara särskilt inriktad på skolor, fritidshem och förskolor med stora utmaningar. Närmare information om utlysningar och om FOU-nätverket hittar du på Stockholms universitets webbplats.

Utlysning FoU-nätverket (su.se)

Kalendarium – våren 2026

Öppna seminarier

Nationellt FOU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar kommer att genomföra fyra gemensamma seminarier under våren. Anmälan är obligatorisk men kostnadsfri. Välkommen!

13 februari kl 10–12: Vad säger forskningen om att stödja skolverksamheter med stora utmaningar

Just nu tas ett antal initiativ runt om i landet för att kunna stödja huvudmän, skolor och förskolor som möter stora utmaningar. Skolverkets omfattande satsningar på Riktade insatser och Samverkan för bästa skola är kanske de tydligaste uttrycken för denna ambition. Men vad vi vet egentligen från forskningen om skolverksamheter som möter stora utmaningar? Vad kan vi lära av de empiriska studier som genomförts i Sverige? Och vilken utgångspunkt för skolutveckling är särskilt relevant när det gäller att stödja skolverksamheterna i praktiken?

Med Carl-Henrik Adolfsson från Linnéuniversiteten och Jan Håkansson från Högskolan Dalarna, båda med gedigen erfarenhet av problembilden utifrån både teori och praktik.

Anmälan till webbinariet 13 februari

20 mars kl 10–12: Skolutveckling i glesbygdskontexter – lärdomar från mindre skolhuvudmän

Just nu tas ett antal initiativ runt om i landet för att kunna stödja huvudmän, skolor och förskolor som möter stora utmaningar. Skolverkets omfattande satsningar på Riktade insatser och Samverkan för bästa skola är de kanske tydligaste uttrycken för denna ambition. Men vilka faktorer är främjande och hindrande när det gäller mindre skolhuvudmän i glesbygdskontexter? Vad betyder egentligen små enheter och stora geografiska avstånd för problembilden? Och vad är särskilt relevant att fokusera på när det gäller skolutvecklingen?

Med Sandra Lund, forskare från Mittuniversitet och Emma Jönses, tidigare rektor och lärare inom Härjedalens kommun. Båda med rik kunskap om skolutveckling i glesbygdskontexter.

Anmälan till webbinariet 20 mars

5 maj kl 10–12: Nationellt seminarium för SBS-alumnis (favorit i repris)

Anmälningslänk kommer senare. Kontakta foucenter@su.se för mer information.

4–5 juni kl 1015: Nationell forskningskonferens om skolverksamheter med stora utmaningar

Anmälningslänk kommer senare. Kontakta foucenter@su.se för mer information.