Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Nationellt FoU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar
Det nationella forsknings- och utvecklingsnätverket (FoU-nätverket) är ett forskningssamarbete särskilt inriktat mot huvudmän, skolor och förskolor med stora utmaningar. Nätverkets syfte är att ta fram ny kunskap som ska bidra till att förverkliga ambitionen om alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning.
Syfte och målsättningar
Det övergripandet syftet är att bidra till att förverkliga ambitionen om alla barn och elevers rätt till ändamålsenlig utbildning oavsett skolverksamhetens förutsättningar.
Målsättningen är att kunna erbjuda forskningsbaserad kunskap om och för utvecklingsarbete hos verksamheter med stora utmaningar genom:
- att stödja en vetenskaplig kraftsamling och framväxten av en gemensam nationell kunskapsnod,
- att utveckla kunskap om förutsättningarna för och ett ändamålsenligt stöd till skolverksamheter,
- att lägga en grundplatta för en ledande mångvetenskaplig forskningsmiljö inom kunskapsområdet,
- att bidra med vetenskapligt stöd och relevans för professionsutbildningar och samverkansinitiativ.
Aktörer
I samarbetet ingår förutom Malmö universitet även följande lärosäten:
- Högskolan Dalarna
- Karlstad universitet
- Mittuniversitetet
- Stockholms universitet (har en koordinerande funktion).
Utlysning av forskningsmedel
Inom ramen för FoU-nätverket utlyses medel för forskningsprojekt för perioden 2023–2025. Forskningen som beviljas bidrag ska vara särskilt inriktad på skolor, fritidshem och förskolor med stora utmaningar. Närmare information om utlysningar och om FOU-nätverket hittar du på Stockholms universitets webbplats.
Kalendarium – våren 2026
Öppna seminarier
Nationellt FOU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar kommer att genomföra fyra gemensamma seminarier under våren. Anmälan är obligatorisk men kostnadsfri. Välkommen!
13 februari kl 10–12: Vad säger forskningen om att stödja skolverksamheter med stora utmaningar
Just nu tas ett antal initiativ runt om i landet för att kunna stödja huvudmän, skolor och förskolor som möter stora utmaningar. Skolverkets omfattande satsningar på Riktade insatser och Samverkan för bästa skola är kanske de tydligaste uttrycken för denna ambition. Men vad vi vet egentligen från forskningen om skolverksamheter som möter stora utmaningar? Vad kan vi lära av de empiriska studier som genomförts i Sverige? Och vilken utgångspunkt för skolutveckling är särskilt relevant när det gäller att stödja skolverksamheterna i praktiken?
Med Carl-Henrik Adolfsson från Linnéuniversiteten och Jan Håkansson från Högskolan Dalarna, båda med gedigen erfarenhet av problembilden utifrån både teori och praktik.
Anmälan till webbinariet 13 februari
20 mars kl 10–12: Skolutveckling i glesbygdskontexter – lärdomar från mindre skolhuvudmän
Just nu tas ett antal initiativ runt om i landet för att kunna stödja huvudmän, skolor och förskolor som möter stora utmaningar. Skolverkets omfattande satsningar på Riktade insatser och Samverkan för bästa skola är de kanske tydligaste uttrycken för denna ambition. Men vilka faktorer är främjande och hindrande när det gäller mindre skolhuvudmän i glesbygdskontexter? Vad betyder egentligen små enheter och stora geografiska avstånd för problembilden? Och vad är särskilt relevant att fokusera på när det gäller skolutvecklingen?
Med Sandra Lund, forskare från Mittuniversitet och Emma Jönses, tidigare rektor och lärare inom Härjedalens kommun. Båda med rik kunskap om skolutveckling i glesbygdskontexter.
Anmälan till webbinariet 20 mars
5 maj kl 10–12: Nationellt seminarium för SBS-alumnis (favorit i repris)
Anmälningslänk kommer senare. Kontakta foucenter@su.se för mer information.
4–5 juni kl 1015: Nationell forskningskonferens om skolverksamheter med stora utmaningar
Anmälningslänk kommer senare. Kontakta foucenter@su.se för mer information.
Kontakt
-
Anna-Lena Månsson - Projektledare
Kontaktperson för FoU-nätverket vid Malmö universitet
anna-lena.mansson@mau.se
040-665 83 26
-
Clas Olander - Professor
Representant i styrgruppen för FoU-nätverket från Malmö universitet
clas.olander@mau.se
040-665 86 55
-
Magnus Erlandsson - Universitetslektor
Representant i vetenskapliga rådet för FoU-nätverket från Malmö universitet
magnus.erlandsson@mau.se
040-665 80 58