Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Presentation
Fredrik Hansson är fil. dr i Svenska med didaktisk inriktning. Avhandlingen På jakt efter språk (2011) handlade om hanteringen av språkvetenskapliga begrepp i gymnasieskolans svenskämne. Pågående forskning handlar om genrepedagogik och ämneskonceptioner, om bernsteinsk analys, om lärares hantering av klassrumssituationer och om elevers uppfattning av olika typer av stöttning (scaffolding).
Publikationer
-
2016 | Konferensbidrag
Didaktisk bildning som alternativ till PCK
Fredrik Hansson, Bodil Liljefors Persson, Jesper Sjöström
-
2013 | Konferensbidrag
Genrepedagogik på svenska: en fiffig metod?
Fredrik Hansson
-
2011 | Doktorsavhandling, monografi
På jakt efter språk: om språkdelen i gymnasieskolans svenskämne
Fredrik Hansson
-
2009 | Licentiatavhandling, monografi
Tala om text. Om gymnasieelevers metaspråk i gruppsamtal
Fredrik Hansson