Kakor
Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023

Johan
Dahlbeck
Docent/Universitetslektor
johan.dahlbeck@mau.se
040-665 80 33
orcid.org/0000-0003-1669-7132
Presentation
Mitt arbete rör sig framförallt inom pedagogisk filosofi och Spinoza-studier, där jag har ett intresse för frågor som rör fri vilja, determinism, indoktrinering, fiktionalism och medborgarfostran. Jag har dessutom ett särskilt intresse för de pedagogiska konsekvenserna av Spinozas politiska teori.
Publikationer
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Som om vi visste vad vi gjorde: En pedagogisk-filosofisk betraktelse över relationen mellan sanning och fiktion
Johan Dahlbeck
-
2023 | Konferensbidrag
Rousseau's lawgiver as a pedagogical fiction
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2023 | Bok
Fictionalism: The Art of Teaching Truth Disguised as Lies
Johan Dahlbeck
-
2023 | Konferensbidrag
Educating the ingenium : Spinoza, plurality, and the imitation of affects
Johan Dahlbeck
-
2023 | Artikel i tidskrift
The educational fiction of agential control: some preliminiary notes on a pedagogy of ’as if'
Johan Dahlbeck
Aktiviteter
- Academia
- Fictionalism: The Art of Teaching Truth Disguised as Lies
- Spinoza and Education
- ResearchGate
- Philosophical Studies of Education
- En akademisk kvart: Spinoza och pedagogiken
- Education and Free Will
- Spinoza: Fiction and Manipulation in Civic Education
- Internationellt masterprogram i Educational Theory
- Filosofiska rummet: indoktrinering på gott och ont