Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Johan Dahlbeck

Johan
Dahlbeck
Docent
johan.dahlbeck@mau.se
040-6658033
Fakulteten för lärande och samhälle
Institutionen för barndom-utbildning-samhälle
- Pedagogik
- Pedagogisk filosofi
Presentation
Jag är docent i pedagogik och anställd som universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning utbildningsfilosofi. Jag har nyligen utkommit med två forskningsmonografier, ”Education and Free Will: Spinoza, Causal Determinism and Moral Formation” (Routledge, 2018) och ”Spinoza and Education: Freedom, Understanding and Empowerment" (Routledge, 2016), och arbetar för närvarande på en tredje, ”Spinoza: Fiction and Manipulation in Civic Education” (Springer, kommande). Min forskning finns publicerad i tidskrifter som Journal of Philosophy of Education, Studies in Philosophy and Education, Ethics and Education, Philosophy of Education Yearbook och Educational Philosophy and Theory samt i antologier som International Handbook of Philosophy of Education (ed. Paul Smeyers, 2018).
Jag är programansvarig för det internationella masterprogrammet i Educational Theory.
Publikationer
-
2021 | Artikel i tidskrift
Spinoza on the teaching of doctrines: towards a positive account of indoctrination
Johan Dahlbeck
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
Entrepreneurial Learning and the Merging of Progressive and Economic Ideals
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2020 | Artikel i tidskrift
Education, illusions and valuable fictions
Johan Dahlbeck
-
2020 | Artikel i tidskrift
Berättelsens kraft: Om etiska samtal i utbildning
Johan Dahlbeck
-
2020 | Konferensbidrag
Spinoza on ingenium and exemplarity: Some consequences for educational theory
Johan Dahlbeck