Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag heter Vildana Bašić och är doktorand vid forskarskolan RelMaS. I min forskning är jag intresserad av transdisciplinära samarbeten inom utbildningsforskning. Jag är intresserad av pragmatism, samskapande, deltagande forskning och transformativt lärande. I min forskning undersöker jag hur samskapandeprocesser, som involverar högstadieelever, lärare och naturvetenskapliga yrkesverksamma, i klassrumspraktiker påverkar elevers lärande, intresse och motivation för naturvetenskap, naturvetenskapsutbildning och naturvetenskapens relevans.
Som lärare och förstelärare har jag lång erfarenhet i arbetet med "Samverkan skola - arbetsliv" samt Undervisning för Hållbar utveckling. Min erfarenhet och undervisningsstil har bidragit till flera spännande erfarenheter där jag fått möjlighet att utvecklas inom skolutveckling, ledarskap och lärande.
Jag har:
Föreläst vid Malmö högskola, Fakulteten för utbildning och samhälle 2021 kompetensutvecklingsdag med fokus på Agenda 2030.
Deltagit i Högskolerådets podcast om "Samverkansskola - arbetsliv och lärande för hållbar utveckling". https://www.utbyten.se/mojligheter/mojligheter-inom-forskola-och-skola/den-globala-skolan/material/kompetensutveckling/lhu-podden/avsnitt-8/
Samskapat och skrivit explainers för "Uppdrag framtid" och "Klimatkompis" för Utbildningsradio.
Skrivit lärarhandledning för "Klimatkompis" https://urplay.se/serie/216571-uppdrag-framtid https://urplay.se/serie/223237-klimatkompis
Bidragit med ett konferensbidrag till Lärarnas skolutvecklingskonferens 2021. https://xn--skneskommuner-qfb.se/wp-content/uploads/2022/01/La%CC%88rarnas-skolutvecklingskonferens-Syntes-2021-WEBB.pdf
Föreläst och bidragit med utvecklingsmaterial till SSA rikskonferens 2021. https://ssa.helsingborg.se/ssa-rikskonferens-2021/
Planerat, organiserat och genomfört internationella konferenser för Caretakers of the environment 2021, 2022 och 2024. https://www.alumnicei.org/about
Deltagit i WWF Sveriges MOOC "Leda en skola/förskola för hållbar utveckling - en hel skola". Du kan lyssna på mina tankar och reflektioner i del 4. Samverkan med det omgivande samhället – att arbeta med autentiska frågor. (Denna MOOC är på svenska) https://kurs.wwf.se/courses/leda-en-skola-for-hallbar-utveckling-en-whole-school-approach/
Bidragit med ett konferensbidrag till Lärarnas skolutvecklingskonferens 2023. https://skaneskommuner.se/strategiska-omraden/utbildning/fou-skola/lararnas-skolutvecklingskonferens/syntes/
I samarbete med Centrum för samarbete och samordning vid Fakulteten för utbildning och samhälle genomfört ett seminarium för pedagoger och lärare med fokus på lärande för hållbar utveckling med hjälp av hållbarhetsmålen som en resurs för tvärvetenskaplig undervisning.
Gästforskare vid University college London (UCL), Kings college – London och University of Reading, 2023.
Representant för Malmö universitet i ett nordiskt samarbete inom lärarutbildningen: Hållbarhet i lokalsamhället genom Timeout! Dialog för hållbarhet. https://medarbetare.mau.se/startsida/medarbetarnyheter/undervisningsmaterial-ska-starka-nordiskt-samarbete/
Gästforskare vid University of Sarajevo (UNSA), 2024.
Undervisning vid Malmö högskola:
Teaching for sustainability
Barndom och lärande: Naturvetenskap och Teknik
Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik
Naturkunskap och lärande: Ekologi, naturresurser och hållbar utveckling
Geografi och lärande: Resurser, befolkning och hållbar utveckling
Geografi och lärande: Jordens landskap och ekonomiska förhållanden
Geografi och lärande: Staden och dess omgivningar
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Publikationer
-
2025 | Konferensbidrag
Exploratory seminar: Postgraduate science education for an uncertain future?
Anna Danielsson, Paola Valero, Azra Ates, Vildana Bašić, Clas Olander
-
2025 | Artikel i tidskrift
Approaching middle-school student science learning and sustainability dilemmas through co-creation processes with science professionals
Vildana Bašić, Eva Davidsson
-
2024 | Konferensbidrag
Creating agency and values for students in co-creation processes
Vildana Bašić, Eva Davidsson
-
2024 | Konferensbidrag
Science-profil på högstadiet: på väg mot högre studier inom naturvetenskap
Vildana Bašić
-
2023 | Konferensbidrag
Imagining Trans-disciplinarity: Science Education and (+) Mathematics Education = STEM education: Imaginer la transdisciplinarité: Éducation scientifique et (+) éducation mathématique = éducation STEM
Lucely Figueroa-Suárez, Vildana Bašić
Aktiviteter
- Universitets- och högskolerådet: Samverkan skola-arbetsliv
- CEI Sweden 2024 Education, Regulation and Collaboration towards a Sustainable Future
- Undervisningsmaterial ska stärka nordiskt samarbete
- UR: Uppdrag framtid
- UR: Klimatkompis
- SSA Rikskonferens 2021 - Gantofta skola
- WWF Sverige: Leda en skola/förskola för hållbar utveckling – en Whole School Approach