Presentation

Jag heter Vildana Bašić och är doktorand vid forskarskolan RelMaS. I min forskning är jag intresserad av transdisciplinära samarbeten. Jag använder deltagarstyrd aktionsforskning och transformativt lärande för att utforska elevers, lärares och naturvetenskapliga professioners förvandlingar i intressen och motivation i utvecklingen av framtidstänkande inom utbildning.

Som lärare och förstelärare har jag lång erfarenhet i arbetet med "Samverkan skola - arbetsliv" samt Undervisning för Hållbar utveckling. Min erfarenhet och undervisningsstil har bidragit till flera spännande erfarenheter där jag fått möjlighet att utvecklas inom skolutveckling, ledarskap och lärande.

Jag har:

• Föreläst vid Malmö högskola, Fakulteten för utbildning och samhälle 2021 kompetensutvecklingsdag med fokus på Agenda 2030.

• Deltagit i Högskolerådets podcast om "Samverkansskola - arbetsliv och lärande för hållbar utveckling". https://www.utbyten.se/mojligheter/mojligheter-inom-forskola-och-skola/den-globala-skolan/material/kompetensutveckling/lhu-podden/avsnitt-8/

• Samskapat och skrivit explainers för "Uppdrag framtid" och "Klimatkompis" för Utbildningsradio.

• Skrivit lärarhandledning för "Klimatkompis" https://urplay.se/serie/216571-uppdrag-framtid https://urplay.se/serie/223237-klimatkompis

• Bidragit med ett konferensbidrag till Lärarnas skolutvecklingskonferens 2021. https://xn--skneskommuner-qfb.se/wp-content/uploads/2022/01/La%CC%88rarnas-skolutvecklingskonferens-Syntes-2021-WEBB.pdf

• Föreläst och bidragit med utvecklingsmaterial till SSA rikskonferens 2021. https://ssa.helsingborg.se/ssa-rikskonferens-2021/

• Planerat, organiserat och genomfört internationella konferenser för Caretakers of the environment 2021, 2022 och 2024. https://www.alumnicei.org/about

• Deltagit i WWF Sveriges MOOC "Leda en skola/förskola för hållbar utveckling - en hel skola". Du kan lyssna på mina tankar och reflektioner i del 4. Samverkan med det omgivande samhället – att arbeta med autentiska frågor. (Denna MOOC är på svenska) https://kurs.wwf.se/courses/leda-en-skola-for-hallbar-utveckling-en-whole-school-approach/

• Bidragit med ett konferensbidrag till Lärarnas skolutvecklingskonferens 2023. https://skaneskommuner.se/strategiska-omraden/utbildning/fou-skola/lararnas-skolutvecklingskonferens/syntes/

• I samarbete med Centrum för samarbete och samordning vid Fakulteten för utbildning och samhälle genomfört ett seminarium för pedagoger och lärare med fokus på lärande för hållbar utveckling med hjälp av hållbarhetsmålen som en resurs för tvärvetenskaplig undervisning.

• Gästforskare vid University college London (UCL), Kings college – London och University of Reading, 2023.

• Representant för Malmö universitet i ett nordiskt samarbete inom lärarutbildningen: Hållbarhet i lokalsamhället genom Timeout! Dialog för hållbarhet. https://medarbetare.mau.se/startsida/medarbetarnyheter/undervisningsmaterial-ska-starka-nordiskt-samarbete/

• Gästforskare vid University of Sarajevo (UNSA), 2024.

Undervisning vid Malmö högskola:

• Teaching for sustainability

• Barndom och lärande: Naturvetenskap och Teknik

• Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik

• Naturkunskap och lärande: Ekologi, naturresurser och hållbar utveckling

• Geografi och lärande: Resurser, befolkning och hållbar utveckling

• Geografi och lärande: Jordens landskap och ekonomiska förhållanden