Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom forskningsmetodik med särskilt fokus på biomedicinsk vetenskap.
Kursen består av två delkurser
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 5,5 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteoretiska grundbegrepp, forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetssättet. Dessutom belyses olika forskningsmetoder, problemformuleringar och den forskningsetiska lagstiftningen. Vidare tränar studenten att söka, kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar. Delkursen introducerar även hur ett vetenskapligt projekt planeras med fokus på kunskapsluckor, forskningsfrågor, syfte och mål med ett projekt. Dessutom belyses vilka verktyg och stöd som finns i planering och rapportering av ett projekt.
Delkurs 2. Presentations- och oppositionsteknik, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas skrivande av vetenskaplig projektplan samt genomförande av presentation och opposition av vetenskapliga arbeten, med särskilt fokus på det egna examensarbetet.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i följande programkurser omfattande 120 högskolepoäng: BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F el. BA134F, BA141F samt BA142F el. BA143F.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).