Burman, Greta (2007). Konsten i historien. Stockholm: Natur och kultur (192 s.)
Frid, Johan (2002). Intro - bild: [skapa, kommunicera, förstå]. Malmö: Didacta (312 s.)
Hansson, Hasse, Karlsson, Sten-Gösta & Nordström, Gert Z (2006). Seendets språk – exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur, s. 9-82.
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik. Lund: Studentlitteratur. (259 s.)
Jedeskog, Gunilla (2007). Klassrummets scenografi. I: Granström, Kjell (red.), Forskning om lärares arbete i klassrummet, Myndigheten för skolutveckling, Stockholm. (29 s.)
Jönsson, Lena (2010). Elevers bilder av skolan: vad elever berättar om och hur lärare och lärarstudenter reflekterar och samtalar om skolan utifrån elevers bilder. Avhandling. Lund: Lunds universitet. (243 s.) Tillgänglig via internet.
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber. (308 s.)
Kullberg, Birgitta (2004). Etnografi i klassrummet. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. (243 s.)
Lorentz, Hans & Bergstedt, Bosse (red.) (2016).Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (281 s.)
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket, kap. Inkluderande arbetssätt (17 s.). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2018). Introduktion - didaktiska perspektiv på hållbar utveckling (13 s.) (tillhandahålls av lärare)
Strömquist, Siv (2014). Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. 7 uppl., Malmö: Gleerups. (272 s.)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning & Demokrati, 14(1), s. 11-33. Tillgänglig via internet.
Åsén, Gunnar (red.) (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber. (200 s.)
Kortare texter kan tillkomma.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om bildundervisningens förutsättningar ur ett samtida, historiskt och bildhistoriskt perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla en grundläggande förståelse för didaktik och bilddidaktik. Studenten ska även utveckla kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som ett medium för berättande.
Kursen ger en introduktion till bildundervisningens förutsättningar i skolan idag samt dess utveckling historiskt sett. Analogt och digitalt bildarbete tränas med berättande som syfte. Kursen ger också en introduktion till etnografiska metoder och akademiskt skrivande. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna på 3 hp har ett allmändidaktiskt fokus (mål 5). Ämnesdidaktiken initierar utvecklandet av ett bildmetodiskt språk. Detta tränas genom att formulera sig kring bildundervisning, lärandemiljöer samt egen och andras bildproduktion med stöd av grundläggande ämnesspecifika begrepp (mål 1, 2, 4, 5).
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).