Aspelin, Jonas (2014). Inga prestationer utan relationer. Malmö: Gleerups (valda delar i samråd med lärare).
Biesta, Gert. (2004). ’Mind the gap!’ Communication and Educational Relation. In Bingham, Charles. & Sidorkin Alexander. M. (red.) No Education Without Relation. New York: Peter Lang Publishing Inc., s. 11-22.
Biesta, Gert (2014). The beautiful risk of education. Boulder: Paradigm Publishers (valda delar i samråd med lärare).
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019).?Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter, Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Edström, Ann-Mari (2006). Att forska om lärande i konst. Pedagogisk forskning i Sverige, 11(3), s. 195-213.
Eisner, Elliot W. (1974/1980). Bildämnets mytologi. Bild i skolan, 1980:1/2, s. 26-31.
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2012). Möten med bilder: att tolka visuella uttryck. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur, kap. 1, 2, 8 (totalt 51 s.).
Hetland, Lois et al (2022). Studio thinking 3: the real benefits of visual arts education. 3. ed., kap. 1 (14 s.).
Jansson, André (2009). Kommunikation. Stockholm: Liber, s. 7-27, 39-57, 73-98.
Larsson, Staffan (2013). Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur & Kultur, s. 1-63.
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture, Third edition, Oxford University Press, New York. Kap. 1, 2, 4 (85 s.)
Säljö, Roger (2003). Föreställningar om lärande och tidsandan. I: Selander, Staffan (red.). Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (19 s.)
Audiovisuellt material samt kortare texter tillkommer
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i hur visuella kulturer och kommunikation kan studeras och förstås. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin didaktiska och bilddidaktiska kompetens. Dessutom ska studenten utveckla kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som utforskande metod.
Kursen ger en introduktion till hur visuella kulturer och kommunikation kan studeras och förstås. Analoga och digitala tekniker, samt kombinationer av dessa, används i arbetet med gestaltning som utforskande metod. Bildanalys introduceras och praktiseras. Även digital bildredigering tränas. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna på 3 hp har fokus på lärandeteori (mål 1) vilket också vidareutvecklas ämnesdidaktiskt (mål 2). Vidare tränas det ämnesdidaktiska språket med fokus på verbalisering och värdering av progression i gestaltande arbetsprocesser (mål 3) samt bildanalys (mål 5). Loggbok används i kursen som en variant av portfoliometodik.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BL214C Bild och lärande: Ungdomar och bilder (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).