- Björklund, M & Paulsson, U. (2012) Seminarieboken. Studentlitteratur, Lund
- Cresswell, J. W. (2013) Research design: Qualitativ, quantitative and mixed methods approaches. SAGE Publications, Thousand Oaks
Referenslitteratur:
- Bringhurst, R. (2002) The Elements of Typographic Style, Hartley & Marks
- Polya, G. (2004) How To Solve It. Princeton University Press, New Jersey
- Språkrådet (2008) Svenska skrivregler. Liber, Stockholm
- Strunk, W., White, E.B. (2006) The Elements of Style. Dover Publications, New York
Kurslitteraturen kompletteras med aktuella vetenskapliga artiklar som är relevanta för området. Individuell litteratur väljs av studenten i samråd med handledaren.
EduSinglePage
Om kursen
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och fördjupa sina praktiska, teoretiska och metodologiska färdigheter genom att självständigt utföra ett vetenskapligt arbete inom området för datavetenskap och systemutveckling.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen består av ett examensarbete i datavetenskap med koppling till något område som är relevant vid systemutveckling. Studenten planerar, genomför och redovisar en vetenskaplig studie, som utöver litteraturstudier och rapportskrivning även kan innefatta utveckling av programvara eller empirisk undersökning.
Behörighetskrav
Totalt 120 hp, inklusive 60 hp i Datavetenskap med progression samt kursen DA333A Forskningsmetodik.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).