Ahlberg, Annika (2015). Förståelse av och förhållningssätt till hälsa. Några elevers syn på hälsa och skolämnet idrott och hälsa. Malmö: Holmbergs. (s. 16-24, 25-35, 36-46, 92-115). (51 s). Tillgänglig via internet.
Berg, Christina. Ellegård, Lars. & Larsson Christel (2021). Näringslära för högskolan. Upplaga 7. Liber. (s. 163-172, 191-251, 257-265, 277-299, 316-322) (110s)
Bergenfeldt Fabri, Anna (2019). Hälsoarbete i rörelse: ett aktionsforskningsprojekt inom etableringsreformens samhälls- och hälsoinformation. Diss. Malmö: Malmö universitet (Kap: 1, 3). (24s) Tillgänglig via internet.
Brolin, Magnus (2017). Perspektiv på hälsa: att bredda vägen. (Första upplagan). Stockholm: Liber (s. 21-49, 63-87, 141-148). (60 s).
Ekblom, Maria. Ekblom, Örjan. Nyberg, Gisela., & Norén Selinus, Eva. (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur (96 s).
Folkhälsomyndigheten (2023). Folkhälsan i Sverige, årsrapport 2023. (s 3-7, 10-43). (41 s).Tillgänglig via internet.
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (s. 164-187). (24 s).
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2023). Foundations of Sport and Exercise Psychology. 8:e uppl. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers. (Kap: 4, 7, 18, 19). (155s)
Kompendier, valfria artiklar, filmer, handböcker och läromedel
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om hälsa och folkhälsa i relation till skolämnet idrott och hälsa. Studenten ska även utveckla sina kunskaper om näringsfysiologiska och motionspsykologiska begrepp.
I kursen behandlas hälsa och folkhälsa ur ett brett perspektiv. I detta ingår att granska läromedel i hälsa i relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa. Studenterna arbetar med att didaktiskt planera ett tema inom hälsoområdet.Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan. Studenterna arbetar även med grundläggande begrepp inom motionspsykologin.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL210C Idrott och lärande: Fysisk aktivitet och lärande (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).