Tema Läroplansteori
Deng, Zongyi. (2022). Powerful knowledge, educational potential and knowledge-rich curriculum: Pushing the boundaries. Journal of Curriculum Studies, 54(5), s. 599–617(18s).
Hudson, Brian, Gericke, Niklas, Olin-Scheller, Christina, & Stolare, Martin (2023). Trajectories of powerful knowledge and epistemic quality: analysing the transformations from disciplines across school subjects. Journal of Curriculum Studies, 55 (2), s. 119–137 (36s).
Sundberg, Daniel. (2021). Svenska läroplaner – läroplansteori för de pedagogiska professionerna. Lund: Studentlitteratur. (kap. 8–9, s 215–273)(62s)
Säljö, Roger (2017). Lärande och lärandemiljöer. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap. 7) (42 s.)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (s 9–159, 166-174) (158s) (kap. 1 ,2 ,3 och 7). (65 s)
Tema Idrottslära
Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156 s).
Butler, Joy I. (2016). Playing Fair. Champaign, Ill: Human Kinetics. (kap. 1, 2, 5, 12) (69 s.)
Engdahl, Christopher., Heikkinen, Satu & Arvidson, Markus (red.). Hur kan vi förstå rörelse? Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik. Stockholm: Liber. (242s.)
Mattson, Torun & Larsson, Håkan. (2021). ‘There is no right or wrong way’: exploring expressive dance assignments in physical education. Physical education and Sport Pedagogy. 26(2), 123-136 (13s).
Nyberg, Gunn & Larsson, Håkan. (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (175s.).
Styrke, Britt-Marie (red.). (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber (s. 25–69)(49s).
Särnbrink, Björn (2023). Didaktiska modeller för lärande i bollspel. I Lundvall, Suzanne. & Frisk, Anders. (2023). Boll och bollspel i skolan: lek, lärande och rörelse (Första upplagan.). Liber. S 84-101 (16 s).
Tema AFA, Bedömning, Kropp
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123–139)(16s)
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (10 s.)
Kristén, Lars., Klingvall, Bodil & Ring, Mikael. (2020). The co-development of Inclusive Tools in Physical Education for Pupils with and without Disabilities. Sport in Society, 1-17 (16s).
Larneby, Marie (2016) Transcending gender hierarchies? Young people and floorball in Swedish school sport. Sport in Society. 19 (8–9), 1202–1213(11s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 1–3, 7, 15–16 (95 s.)
Qi, Jing & Ha, Amy S. (2012). Inclusion i Physical Education; A review of literature, International Journal of Disabilities, Development and Education, 59:3, 257-281(24s), DOI:1 10.1080.1034912X.2012.697737.
Schubring, Astrid, Bergentoft, Helene, & Barker, Dean (2021). Teaching on body ideals in physical education: a lesson study in Swedish upper secondary school. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12(3), 232–250(18s). [https://doi.org/10.1080/25742981.2020.1869048](
Skolforskningsinstitutet (2020). Systematisk översikt - En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel (74 s.) Tillgänglig via internet.
Skolinspektionen (2018). Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 Stockholm:
Skolinspektionen. (s.4–8, 44–58)(18s). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket (s.8–32, 44–54)(24s). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. Stockholm: Skolverket (90s.) Tillgänglig via internet
Skolverket (2011rev.2022). Läroplan för gymnasieskolan. Skolverket. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011rev.2022) Ämnesplan Idrott och Hälsa. Skolverket. Tillgänglig via internet.
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro: Örebro universitet. (s. 17-48)(31s).
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. kap 4, 5, 6, 7, 12 och 13). (103 s.)
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97)(22s)
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. (Följande kapitel: 1 Inledning, 3.3 Variationsteori, 3.4 Learning Study-cykeln, 3.5 Sammanfattning, 10 Diskussion)(26s). Tillgänglig via internet.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förmåga att använda idrottslärans former.
Studenten ska även utveckla förståelse för såväl kroppsideal som hållbar utveckling samt frågor om rum och lärmiljöer, som gynnar elevers lärande i en skola för alla. Vidare ska studenten fördjupa sin kunskap om skolans och ämnets styrdokument.
I kursen diskuteras styrdokumentens framväxt och konstruktion i skolan och skolämnet idrott och hälsa med stöd av läroplansteori varvid analys av läroplaner genomförs.
I kursen behandlas olika begrepp inom idrottslära liksom anpassning och organisation av i undervisning inom friidrott, gymnastik, bollspel och dans.
Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Synen på kroppen analyseras även utifrån funktionalitet och sociala, språkliga samt genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv i en skola för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts.
I kursen diskuteras hur samhället kan möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt, särskilt relaterat till friluftsliv och att orientera sig i okänd miljö. I detta sammanhang diskuteras även hur undervisning kan anpassas till olika rum och lärmiljöer.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL726C Idrott och lärande: fysisk förmåga, förändringsprocesser och didaktik (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).