EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen omfattar fyra tema. I kursens första tema behandlas idrottslärans former friluftsliv och simning och betydelsen för välbefinnande och kroppsligt lärande ur ett livslångt rörelseperspektiv.
I kursens andra tema behandlas näringsfysiologiska processer som energiomsättning, energi- och näringsbehov i olika rörelseaktiviteter, samt betydelse för den fysiska förmågan. Vidare fördjupas och problematiseras tillämpning av träningslära.
I kursens tredje tema bearbetas och analyseras olika samhälleliga perspektiv på skola och på skolämnet idrott och hälsa.
I kursens fjärde tema behandlas hur lärande kan utformas inom specialisering i skolämnet idrott och hälsa. Särskilt fokus är på analys av vald idrott utifrån skilda idrottsliga logiker, på kritisk granskning av dess uppbyggnad och karaktär, specifik teknik och taktik samt på kulturella och sociala aspekter.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: IL727C-Idrott och lärande: kropp, rörelse och hållbarhet.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).