Relevant litteratur väljs i samråd med handledaren utifrån studiens ämnesområde och metod.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen genomförs i fördjupningsämnet och syftar till att studenterna ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt genom att planera, genomföra och redovisa en kunskapsöversikt. Ett avgränsat problemområde ska belysas utifrån en fråga med relevans för ämnesdidaktik.
Varje student väljer ett forskningsområde i samråd med sin handledare. Utifrån detta forskningsområde identifierar och formulerar studenten en fråga med relevans för ämnesdidaktik. I kursen studeras och diskuteras sammanställningar med relevans för studenternas valda forskningsområden. Dessa kan utgöras av kunskapsöversikter, t ex i vetenskapliga artiklar, doktors- och licentiatavhandlingar, master-, magisterarbeten; utredningar och rapporter utgivna av högskolor, universitet och myndigheter såsom Skolverket och Vetenskapsrådet; samt annan systematiskt samlad kunskap. I detta arbete kan med fördel en internationell utblick göras.
Med stöd av biblioteket söker och värderar studenten källor inom avgränsade forsknings- och kunskapsområden.
Studenterna ges möjlighet att utveckla sin genremedvetenhet genom att använda principer och metoder som ligger till grund för forsknings- respektive kunskapsöversikt. Därutöver ges studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva en vetenskaplig text.
Behörighetskrav
Samtliga kurser på grundnivå genomgångna inom fördjupningsämnet.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).