Alvehus, Johan. (2018). Problemformulering. Lund: Studentlitteratur. (110 s.)
Bauman, Zygmunt & May, Tim. (2017). Att tänka sociologiskt. (2 rev. uppl.) Göteborg: Bokförlaget Korpen. (224 s.)
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 3 Stockholm: Liber. (175 sid.) (Introduktion. Kapitel 1, 2, 3, 7, 17, 26.)
Långström, Sture & Virta, Arja. (2016). Samhällskunskapsdidaktik. Utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. (2 rev uppl.) Lund: Studentlitteratur. (277 s.) för inr. GY
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet. (177 s.)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60 sid). Tillgänglig på internet.
Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod med tillämpningar av relevans för fördjupningsämnet samhällskunskap.
Kursen innehåller studier och diskussioner om grunder för samhällskunskapslärares arbete. Här ingår grundläggande vetenskapsteoretiska frågeställningar om relationer mellan vardagskunskap, beprövad erfarenhet och vetenskaplig kunskap och hur samhällskunskapslärare kan använda detta i sin undervisning. Vidare arbetar studenterna med beskrivning, analys och presentation av kvalitativa och kvantitativa data och metoder i samhällskunskapsundervisning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS206C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och välfärd (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).