Evertsson, Marie & Magnusson, Charlotta (red.) (2014). Ojämlikhetens dimensioner: uppväxtvillkor, arbete och hälsa i Sverige. 1. uppl. Stockholm: Liber (335 s.)
Jacobsson, Katarina & Wästerfors, David. (2013). Från klarhet till klarhet: lysande texter för sociologisk forskning. 1. uppl. Malmö: Égalité (383 s.)
Lamont, Michèle (2000). The dignity of working men: morality and the boundaries of race, class, and immigration. New York, N.Y.: Russell Sage Foundation (391 s.)
Morén, Göran (2017). Samhällsfrågor som didaktiskt begrepp i samhällskunskap på gymnasieskolan: en potential för undervisningen. Karlstad: Karlstads universitet (89 s.)
Rienecker, Lotte (2003) Problemformulering. Malmö: Liber. (64 s.)
Tväråna, Malin (2019). Kritiskt omdöme i samhällskunskap: undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor. Stockholm: Stockholms universitet (160 s.)
Tillkommer artiklar och material, ca. 100 sidor. Väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande (ca. 100 s.), väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om sociala villkor och samhällsanalys samt sociala villkors betydelse för undervisningssituationer.
Detta är en tematisk kurs om sociala villkor. Kursen behandlar frågor om sociala villkor såsom teorier om migration, rättvisa, genus, jämlikhet, jämställdhet, social hållbarhet samt globalisering och digitalisering. Samhällsfrågor som aktualiserats under studenternas vfu används för att arbeta med samhällsanalys genom ett undersökande arbetssätt.
I kursen problematiseras arbete med sociala villkor och samhällsfrågor utifrån didaktiska perspektiv och val.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS708C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och media (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).