Björklund Boistrup, Lisa. (2022). Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande. Stockholm: Liber. (217 s)
Blomstöm, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2022). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (356 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa i matematik från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedts (320 s)
Harrison, Christine, & Howard, Sally. (2012). Bedömning för lärande i årskurs F-5: Inne i "the Primary Black Box". Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Löwing, Madeleine (2017). Grundläggande aritmetik. Matematikdidaktik för lärare. Upplaga 2:1. Lund: Studentlitteratur (308 s)
McIntosh, Alistair (2020). Förstå och använda tal – en handbok. Upplaga 2:1. Göteborg: NCM (244 s)
Persson, Annika & Wiklund, Lena (2017). Hur långt är ett äppelskal? – tematiskt arbete i förskoleklass. Stockholm: Liber (242 s)
Skemp, Richard (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77, 20 - 26 (7 s). Tillgänglig i elektronisk form på Malmö högskolas bibliotek.
Solem Heiberg, Ida , Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s)
Härtill kommer Skolverkspublikationer samt ca 200 sidor valbar litteratur inom matematikdidaktik.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om taluppfattning, aritmetik och algebra i ett perspektiv avseende undervisning i förskoleklass och årskurs 1 - 3. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin kunskap om alla elevers utvecklingspotential, om musik och rörelse som ett redskap för matematiskt lärande samt om att värdera resurser för lärande.
Kursen behandlar talbegrepp och talsystems utveckling samt taluppfattning på matematikdidaktisk grund och med utgångspunkt i gällande kursplaner.
Vidare behandlas olika lärandeformer i grundskolans undervisning i taluppfattning, aritmetik och algebra. Olika metoder för att stärka elevers språk- och begreppsutveckling analyseras. Vidare analyseras förmågan att se samband mellan de fyra räknesätten samt förmågan att kommunicera kring desamma.
Även granskning och värdering av läromedel ingår i kursen.
Inom kursens ram introduceras studenten i att läsa och skriva vetenskapliga texter. Olika textgenrer diskuteras med utgångspunkt i kursens litteratur.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Se utbildningsplan
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).