Blomstöm, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2022). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (356 s)
Bråting, Kajsa, Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2013). Geometri för lärare. Lund; Studentlitteratur. (148 s)
Bråting, Kajsa, Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019). Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur. (104 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedts (320 s) (i urval i samråd med lärare 110 s)
Pettersson, Astrid m.fl. (2010). Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik. Matematikdidaktiska texter. Stockholm: PRIM-gruppen (104 s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande Matematikundervisning – Tidiga insatser i FK-6. Stockholm: Natur & Kultur, kap 3, 4, 5 och 7 (34 s).
Rystedt, Elisabeth & Trygg, Lena (2010). Laborativ matematikundervisning - vad vet vi? Göteborg: NCM (72 s)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Solem, Ida Heiberg, Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s) (i urval i samråd med lärare 180 s, områden inom geometri, sannolikhet och statistik)
Dessutom tillkommer litteratur, styrdokument, filmer och artiklar inom geometri, sannolikhet och statistik samt matematikdidaktik som ingår i studieplanerna för kursen.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om geometri, sannolikhetslära och statistik i ett perspektiv avseende undervisning i förskoleklass och årskurs 1-3.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin kunskap och bedömning för och av varje elevs lärande i geometri, sannolikhetslära och statistik.
Innehåll
Kursen behandlar problem och begrepp inom geometri, sannolikhetslära och statistik samt problematiserar och tolkar centrala ämnesdidaktiska begrepp. Vidare behandlas olika sätt att planera, genomföra och analysera undervisningsmoment. Kursen tar också upp hur man med hjälp av laborativa moment, varierande uttrycksformer och digitala resurser kan stödja elevers språk- och kunskapsutveckling. Utifrån aktuella kursplaner för skolan och elevarbeten dokumenterar, analyserar och bedömer studenten elevers kunnande och kunskapsutveckling. Även granskning och värdering av läromedel ingår i kursen. Inom kursens ram vidareutvecklar studenten sin förmåga att läsa och skriva vetenskapliga texter samt diskutera olika textgenrer med utgångspunkt i kursens litteratur. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML221B Matematik och lärande: Taluppfattning, aritmetik och algebra (genomgången).
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).