Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (Kap 4 och 7, 35 s)
Bråting, Kajsa, Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2013). Geometri för lärare. Lund: Studentlitteratur (148 s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019). Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur. (104 s)
Grevholm, Barbro (red.) (2012). Lära och undervisa Matematik. Från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedts (320 s)
Pettersson, Astrid (2010). Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik. Stockholm: PRIM-gruppen (104 s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande Matematikundervisning – Tidiga insatser i FK-6. Stockholm: Natur & Kultur, (kap 3, 4, 5, 7 och 8; 54 s)
Rystedt, Elisabeth & Trygg, Lena (2010). Laborativ matematikundervisning - vad vet vi? Göteborg: NCM (72 s)
Solem, Ida. H.; Alseth, Björnar; Eriksen, Elisabeta & Smestad, Björn (2019). Tal och tanke 2. Matematikundervisning från årskurs 4 till 6. (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur. (Kap 4, 5 och 9; 153 s)
Dessutom tillkommer litteratur, styrdokument, filmer och artiklar inom geometri, sannolikhet och statistik samt matematikdidaktik som ingår i studieguiderna för kursen.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen behandlar problem och begrepp inom geometri, sannolikhetslära och statistik samt problematiserar och tolkar centrala ämnesdidaktiska begrepp. Vidare behandlas olika sätt att planera, genomföra, analysera och reflektera över undervisningsmoment där laborativa moment, olika representationsformer och digitala resurser kan stödja elevers språk- och kunskapsutveckling inom matematik. Även granskning och värdering av läromedel ingår i kursen. I kursen behandlas akademisk literacitet. Utifrån aktuella kursplaner för skolan, dokumenterar, analyserar, och bedömer studenten elevers kunskapsutveckling utifrån elevarbeten. Studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen bearbetas och fördjupas.
Behörighetskrav
ML231B Matematik och lärande: Taluppfattning, aritmetik och algebra (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).