Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Gleerups. Kap. 2–4. (79 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Nilsson, Karin & Sallnäs, Dora (2024). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare F-6. Gleerups. Kap. 2–3. (148 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Liber. Kap. 3–4, 9. (58 s)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Gleerups. Kap. 1–8. (110 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. Gleerups utbildning. Kap. 2, 4. (84 s)
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. Natur & Kultur. Kap. 7–8. (150 s)
Skolverket (2014). Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Tillgänglig via internet.
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Gleerups. Kap. 1–4. (114 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla naturvetenskapliga och tekniska kunskaper inom några ämnesområden med relevans för förskoleklass och upp till och med årskurs 3.
Innehåll
I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll.
Kursen har fokus på hur närmiljön kan användas för att bedriva undervisning och utveckla kunskap inom fysik, kemi, biologi och teknik. I denna kurs ges studenten möjlighet att fördjupa sig i ämnesområden som kropp och hälsa, sexualitet, samtycke och relationer, värme, tekniska system samt trafik och gaser sett ur naturvetenskaplig och teknisk synvinkel. Vidare används teknik i närmiljön som inspiration i skapandet av olika tekniska konstruktioner. En del av kursen består av arbete med olika multimodala och estetiska uttryckssätt för att stärka lärandet i naturvetenskap och teknik.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO224B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången).
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).