Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Gleerups. Kap. 2–4, 6. (106 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Nilsson, Karin & Sallnäs, Dora (2024). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare F-6. Gleerups. Kap. 2–3. (148 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Liber. Kap. 3–5, 9. (66 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. Gleerups utbildning. Kap. 2, 4–5. (108 s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s). Tillgänglig på internet.
Rosander, Ulla (2022). Miljö, mat och hälsa: ur ett hållbarhetsperspektiv. Studentlitteratur. Kap. 1, 3–4. (256 s)
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Liber. (150 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla naturvetenskapliga och tekniska kunskaper inom några vardagsnära ämnesområden och hur dessa kunskaper kan kommuniceras utifrån multimodala uttrycksformer inom förskoleklass till och med årskurs 3.
Innehåll
I denna kurs ges studenten möjlighet att fördjupa sig i ämnesområden som kropp och hälsa, sexualitet, samtycke och relationer, värme, tekniska system samt trafik och gaser sett ur naturvetenskaplig och teknisk synvinkel. Kursen har fokus på hur närmiljön kan användas för att planera undervisning och utveckla kunskap inom fysik, kemi, biologi och teknik. Teknik i närmiljön används som inspiration i skapandet av olika konstruktioner samt styrning av konstruktioner och tekniska lösningar inom samhället. En del av kursens ämnesinnehåll utgår från in- och utflödet av mat, vatten och energi till en skola och konsekvenser av dessa flöden utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Innehållet studeras också ur ett historiskt perspektiv och ur ett hälsoperspektiv. En del av kursen består av arbete med olika multimodala och estetiska uttryckssätt för att stärka lärandet i naturvetenskap och teknik. Ämnesdidaktiska frågor behandlas i sitt sammanhang.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO224B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).