Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer, 3 uppl: För lärare F-6. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 2, 4, 34 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.
(kap. 6, 9, 33 s)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups utbildning. (kapitel 1-8, 110 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger. & Liberg, Caroline. (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan.?2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 4, 53 s)
Kroppen – 1177 Vårdguiden: Så fungerar kroppen.
(Tillgänglig via internet)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (kap.4, 5, 7, 50 s)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, 2, 3 och 4, 114 s)
Östlind, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg Elsie (2012). Fysik för lärare. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap.12-13, 40 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse om livsmedel, näringsämnen, människokroppen samt om ljud och ljus för undervisning i årskurs 4 – 6 i naturorienterande ämnen och teknik.
I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll.
I kursen behandlas människokroppens uppbyggnad och funktion, utifrån hur celler bygger upp vävnader som bildar organ i kroppens olika organsystem samt hur organsystemen samverkar med varandra.
I kursen behandlas vågrörelse med tillämpning inom akustik och elektromagnetiska vågor.
Med utgångspunkt i vad som händer i kroppen då man äter behandlas näringslära och hälsa, samt olika metoder att behandla livsmedel, exempelvis konservering.
I kursen behandlas även tekniska lösningar med koppling till livsmedel som exempelvis industriell bearbetning av livsmedel, jordbruk, odling i stadsmiljö och hantering av livsmedel.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO231B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).