- Andersen Schelde, H. & Raae Sodergaard, K. (2013). Systemisk projektledning. Studentlitteratur AB, Lund.
- Backman, M. (2005). Projektledning i strålkastarljuset: en studie av Volvo YCC. Liber, Malmö. (Tillhandahålles i pdf-format via kursens lärplattform).
- Eriksson-Zetterquist, U., Kalling, T. & Styhre, A. (2015). Organisation och organisering. Liber, Malmö.
- Hallin, A. & Karrbom Gustavsson, T. (2015). Projektledning. Liber, Malmö.
- Kaufmann, G. & Kaufmann, A. (2016). Psykologi i organisation och ledning. Studentlitteratur AB, Lund.
- Ljung, L. & Jansson, T. (2017). Individer, grupper och ledarskap i projekt. Studentlitteratur AB, Lund.
- Mintzberg, H., Ahlstrand, B. & Lampel, J. (2008). Strategy Safari: A guided tour through the wilds of strategic management. The Free Press, Harlow.
- Sahlin, I. (red.). (1996). Projektets paradoxer. Studentlitteratur, Lund.
- Svensson, L. & von Otter, C. (2002). Projektarbete - teori och praktik. Santerus förlag.
Om kursen
De studerande tränas i att kunna samarbeta i och leda projektgrupper, där olika kompetenser finns representerade. Kursen tar avstamp i gruppen och dess utveckling i samband med ett konkret projekt som löpande utvecklas under hela kursen. Här behandlas bl a: projektledning, projektkoordinering och innovation, grupprocesser och grupputveckling, projektets inre processer och relation till omvärlden samt grundläggande organisationsteori.
Kursinnehåll
Kursen behandlar projekt ur flera perspektiv; som begrepp, fenomen, arbetssätt och som organisationsform. Innehållet baseras på en bred flervetenskaplig grund och genomsyras av ett systemiskt perspektiv på projektledning, med dess betoning på oförutsägbarhet och komplexitet. Studenten tränas i att kunna leda och samarbeta i projektgrupper, då ett konkret projekt utvecklas och drivs under hela kursens gång.
Kursen rymmer fyra delmoment:
- Delmoment 1: Projekt som fenomen och metodik 6 hp
- Delmoment 2: Projektledning och grupprocesser 7,5 hp
- Delmoment 3: Projektorganisering och omvärld 7,5 hp
- Delmoment 4: Projekt i perspektiv 9 hp
Behörighet
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
Betyg 40%, Högskolepoäng 20%, Högskoleprov 40%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).