Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom forskningsmetodik med särskilt fokus på farmaceutisk och biomedicinsk vetenskap. Kursen behandlar vetenskapsteoretiska grundbegrepp, forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetssättet. Dessutom belyses olika forskningsmetoder, problemformuleringar och den forskningsetiska lagstiftningen. Vidare tränar studenten att söka, kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar. Kursen introducerar även hur ett vetenskapligt projekt planeras med fokus på kunskapsluckor, forskningsfrågor, syfte och mål med ett projekt. Dessutom belyses vilka verktyg och stöd som finns i planering och rapportering av ett projekt.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga följande programkurser under termin 1-4 omfattande 120 högskolepoäng RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B, RP123B, RP131B, RP132B, RP133A, RP134A, RP141B, RP142B, RP143B.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).