Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber (s. 53-113)
Andersson, Daniel & Sander, Åke (red.) (2015). Det mångreligiösa Sverige: ett landskap i förändring. (3:e reviderade, omarbetade och uppdaterade uppl.) Lund: Studentlitteratur. (s 135–280)
Berggren, Lars & Greiff, Mats (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur (s. 7-157) (150 s.)
Bogren, Jörgen; Gustavsson, Torbjörn & Loman, Göran (2008). Klimat och väder. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Franck, Olof, Johansson, Anette, Lillienstam, Anna-Lena, Pettersson, Anna (2021). SO för lärare 4–6. Malmö: Gleerups (230 s.)
Hedin, Christer (2011). Abrahams barn: Vad skiljer och förenar judendom, kristendom och islam? Stockholm: Dialogos Förlag (275 s.)
Larsson, Olle & Marklund, Andreas (2015). Svensk historia. Lund: Historisk media. (s.9-260) (251 s.)
Lundqvist, Jan (2006). Geologi. Processer, utveckling, tillämpning. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups (kap 1-3, 6) (158 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. [Elektronisk resurs]
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (266 s.)
I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 400 sidor som väljs i samråd med lärare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag utvecklar funktionella ämneskunskaper i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla sin didaktiska och metodiska förmåga i förhållande till undervisning i aktuell åldersgrupp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).