Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. (kap. 3, 4 och 7) (70s.)
Bornemark, Jonna (2020). Horisonten finns alltid kvar. Om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante. (207 s.)
Bunar, Nihad (2016). Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk tidskrift. 93(5), 564-573. (10 s.)
Elvstrand, Helene (2009). Delaktighet i skolans vardagsarbete. Linköping: Linköpings universitet. Elektronisk resurs. Kap. 1, 2, 3, 7, 8 och 11. (129 s.)
Franck, Olof, Johansson, Anette, Lillienstam, Anna-Lena & Pettersson, Anna (2021). SO för lärare 4–6. Malmö: Gleerups (230 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ”Introduktion” samt kap. 5. (24 s.)
Lindblad Petersen, Lena & Pettersson Berggren, Gunilla (2021). Lärardriven skolutveckling – undervisning på vetenskaplig grund. Stockholm: Lärarförlaget. (122 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur (urval i samråd med lärare, 100 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. [Elektronisk resurs]
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber (266 s.)
I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 200 sidor som väljs i samråd med lärare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen behandlar utvärderingar och kvalitetsarbete i relation till ämnes- och skolutveckling samt i relation till lärares och elevers villkor. Vidare fördjupas och tillämpas ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper i relation till styrdokument samt olika aspekter av de fyra SO-ämnena.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SB736B Samhällsorientering och lärande: Perspektiv på människors liv och tro i tid och rum (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).