Kurs, grundnivå
12 hp
Malmö | dagtid | 100%
1 mars 2027 - 25 april 2027
Kurskod: SL227B

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper och medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna undervisa i ett F-3-perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla förmåga att reflektera kring hur sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan påverka undervisningen och språkutvecklande lärprocesser.

Innehåll

Planering och organisation av undervisning och bedömning som en del av undervisningen, bearbetas utifrån didaktisk teori, läroplansteori och teorier om kunskap och lärande. Kursen behandlar planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL221B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt