Kurs, avancerad nivå
18 hp
Malmö | dagtid | 100%
28 augusti 2028 - 14 januari 2029
Kurskod: SL711C

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om språklig variation och förändring i Sverige och Norden från omkring 1700 till nutid samt Västerlandets litteraturhistoria från omkring 1700 till omkring 1950. Studenten ska också utveckla sin förmåga att använda äldre texter i en samtida, kulturellt heterogen lärmiljö. Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om läroplansteori samt om relationer mellan kunskapssyn och lärande.

Delkurs 1 - Språklig variation och förändring i Sverige och Norden, 9 hp

I delkursen studeras språklig variation och förändring i Sverige och Norden både synkront och diakront från omkring 1700 till nutid. Härvid behandlas också minoritetsspråken. Vidare behandlas metoder för att beskriva och analysera språklig variation och förändring samt teoretiska perspektiv på variation och förändring. Dessutom anläggs didaktiska perspektiv på studiet av och användningen av äldre texter i undervisningen samt konsekvenserna av sociala, språkliga och kulturella mönsters betydelse vid val av innehåll och arbetsformer i undervisning. Härvid fördjupas också frågan om relationen mellan kunskapssyn och lärande.

Delkurs 2 - Litteraturhistoria och undervisning, 9 hp

Delkursen har fokus på litterära texter, huvudsakligen från den västerländska kultursfären, skrivna från omkring 1700 fram till omkring 1950. Ett annat viktigt fokus är kanonbildning som undersöks och granskas kritiskt genom läromedelsanalyser och intervjuer med yrkesverksamma lärare. Härvid blir frågor som rör studiet av äldre svenska texter i ett kulturellt heterogent klassrum relevanta. Dessa frågor sätts också in i ett läroplansteoretiskt perspektiv.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL210C Svenska och lärande: Litteratur, historia och kulturell identitet (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt