Kurs, grundnivå
9 hp
Malmö | dagtid | 75%
13 april 2026 - 7 juni 2026
Kurskod: UV214D

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om skolan som social mötesplats i relation till yrkeslivet samt att studenten utvecklar sin förmåga att dokumentera och reflektera över sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap. Kursen syftar även till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om gällande regelverk och beredskap att analysera och hantera kränkande behandling och konflikter i skolmiljö.

Kursens huvudteman är sociala relationer och pedagogiskt ledarskap

sett i ljuset av skolans demokrati- och kunskapsuppdrag. Forskning rörande bland annat interaktion, kommunikation och relationer i skolmiljö behandlas.

Inom kursen illustrerar och analyserar studenterna sociala situationer. Forskning rörande diskriminering, mobbning, konflikter samt konflikthantering behandlas.

Pedagogiskt ledarskap behandlas i relation till styrdokumenten med särskild inriktning mot skolans demokratiuppdrag. I detta sammanhang reflekterar studenterna över den egna praktiken. Betoning ligger på att studenterna utvecklar sin förståelse av och sina teoretiska kunskaper om hur undervisning konstrueras i sociala relationer och vilket ansvar läraren har i och för dessa.

I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV213D Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)

G1F

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt