Kurs, grundnivå
9 hp
Malmö | dagtid | 75%
13 april 2026 - 7 juni 2026
Kod för kursen: UV214D

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursens huvudteman är sociala relationer och pedagogiskt ledarskap i ett mångfaldsperspektiv, sett i ljuset av skolans demokrati- och kunskapsuppdrag. Dessa teman konkretiseras i termer av pedagogisk kommunikation. Forskning rörande bland annat interaktion, kommunikation och relationer i skolmiljö behandlas.

Inom kursen illustrerar och analyserar studenterna sociala situationer. Forskning rörande diskriminering, mobbning, konflikter samt konflikthantering behandlas.

Kursen behandlar skolans och yrkesutbildningens uppdrag, styrning och organisation.

Pedagogiskt ledarskap behandlas i relation till styrdokumenten med särskild inriktning mot skolans demokratiuppdrag. I detta sammanhang reflekterar studenterna över den egna praktiken. Betoning ligger på att studenterna utvecklar sin förståelse av och sina teoretiska kunskaper om hur undervisning konstrueras i sociala relationer och vilket ansvar läraren har i och för dessa. Forskning rörande bland annat värdepedagogik, demokrati och ledarskap behandlas.

Centrala retoriska modeller och begrepp, som presenteras under föreläsningar, används som verktyg för att planera, producera och genomföra muntliga och skriftliga presentationer.

I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: UV213D-Utveckling, lärande och specialpedagogik.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).