EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Inom kursen studeras sociala relationer och ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv. Med hjälp av detta perspektiv problematiserar studenten normer i relation till förskolans och vårdnadshavares delade ansvar för barns omsorg. Under kursens gång identifierar och diskuterar studenten etiska dilemman som förskolläraren kan ställas inför i sitt ledarskap, där olika aktörers perspektiv synliggörs. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Inom ramen för akademisk literacy fokuseras textens struktur och byggstenar inom den vetenskapliga genren.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: UV216A-Didaktik och undervisning i förskola.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).