Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin & Sventelius, Eva (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola. Barnet, språket och pedagogiken. Studentlitteratur AB (264 s)
Holmqvist, Mona (red.) (2024). Specialdidaktik för innehållsinkluderande undervisning. Gleerups. Kap. 10, 12, 14 och 15 (65 s)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups (200 s.). Kap. 1, 2 och 8 (65 s)
Holmqvist, Mona & Lelinge, Balli (2022). Teachers’ collaborative professional development for inclusive education. European Journal of Sopecial Needs Education, 36(5), 819–833 [https://doi.org/10.1080/08856257](
Hugo, Martin (2011). Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 s) Andra upplagan./Alternativt Hugo, Martin (2023). Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (184 s)
Ljungblad, Ann-Louise. (2018). Relationellt lärarskap och pedagogiska möten. Lund: Studentlitteratur. Kap 1, 3, 5 och 8 (ca 70 s)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: Möte med det som inte anses LAGOM. 2.a uppl. Stockholm: Liber AB (176 s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Kap 1-7, (74 s)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: Att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. 4.uppl. Malmö: Gleerup (159 s)
Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa, Lindgren, Ann, Reuterswärd, Malin (2017). Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur. Kap 1, 2, 3 och 5. (76 s) Alternativt: Jahn,Cajsa, Reuterswärd, Malin, Edfeldt, David & Sjölund Anna (2020). Autism och adhd i fritidshemmet. Stockholm: Natur och Kultur. Kap 1, 2, 3 och 6 (74 s)
För inriktningen fritidshem tillkommer även
Karlsson, Annelie (2020). Specialpedagogik för fritids: en grundbok. Lund: Studentlitteratur. Kap 4, 5 och 6 (31 s)
Därtill kan tillkomma aktuella vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse för specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande. Studenten ska även vidareutveckla sin förmåga att kritiskt analysera och förstå samband mellan lärares förhållningssätt, skolans arbetsmiljö, organisation och enskilda elevers förutsättningar för utveckling och lärande.
Kursen tar sin utgångspunkt i undervisning och lärande ur specialpedagogiska perspektiv där bland annat hinder för lärande relateras till elevers olika behov i en skolkontext. Skolans specialpedagogiska uppdrag belyses med stöd i forskning, styrdokument och lagstiftning. Samverkan mellan olika aktörer och nivåer (individ-, grupp och organisation) inom skolans organisation behandlas.
Läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas. Kartläggning av elevers behov av extra anpassningar analyseras med stöd i lärande- och utvecklingsteorier.
Specialpedagogiska perspektiv identifieras och värderas i relation till exempelvis utmaningar rörande normalitet och avvikelse.
Vidare diskuteras lärares ansvar, förhållningssätt och bemötande och dess konsekvenser för elevers lärandemiljö.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV242B Skolväsendets organisation och värdegrund (genomgången).
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).