Relevant litteratur väljs av kursdeltagaren i dialog med kursledaren.
Att arbeta med högskolepedagogisk utveckling
Om kursen
Kursinnehåll
Syftet är att stärka kursdeltagarens kompetens att utveckla utbildningen inom det egna kunskapsomradet genom att relatera till teori och forskning inom högre utbildning. Arbetet ska relateras till kursdeltagarens institutionella kontext och förvantas knyta an till tidigare genomgångna högskolepedagogiska studier. Syftet är att arbetet ska kunna bidra till att utveckla verksamheten. Ett ytterligare syfte är att arbetet ska kunna ingå i kursdeltagarens pedagogiska meritportfölj. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö universitet.
Tonvikten ligger på formulering av en pedagogisk frågeställning och/eller problematik. Kursen är processinriktad, med fokus på kartläggning och idégenerering och fortlöpande kollegial granskning av varandras kartläggning, idégenerering och planerade interventioner.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen på grundnivå eller motsvarande samt 5 hp i högskolepedagogik eller motsvarande.
Urval
Platsgaranti
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).