Bäckström, Åsa, Book, Karin, Carlsson, Bo & Fahlström, PG (2020). Sport management del 3: Idrottens marknader och konsumtionskultur. Stockholm: SISU Idrottsböcker (kapitel 2,6-10, ca 110 sidor).
Horne, John (2006). Sport in Consumer Culture. London: Palgrave Macmillan (200 sidor).
Maguire, Jennifer Smith (2007). Fit For Consumption. Sociology and the Business of Fitness. London: Routledge (218 sidor).
Postman, Neil. (2005) Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. London: Penguin Books (208 sidor).
Utöver denna litteratur tillkommer ytterligare litteratur om max 200 sidor.
Sport, konsumtion och kultur
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande förståelse för olika typer av konsumtionsmönster inom sporten och dess betydelse för identitet och livsstilar, och för utvecklingen av diverse sportmarknader.
Kursen belyser idrottens förutsättningar i ett (post)modernt samhälle och behandlar olika kulturella uttrycksformer, i vilka sport både kan utövas och konsumeras. Kursen belyser vidare idrottens omvandling till konsumtionsvara och dess förhållande till identitet och till passioner och livsstilar, men även förhållandet till hållbarhet. Dessa infallsvinklar relateras till olika utvecklingar i det (post)moderna samhället, varvid underhållnings- och eventindustrin framhålls. Kursen behandlar ämnesområden som exempelvis sport och livsstil, supporterkultur, äventyrssporter, fitness och eventindustrin i relation till begrepp som kommersialisering, globalisering och hållbarhet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).