Fristående kurs, grundnivå
7,5 hp
Distans | blandad undervisningstid | 50%
30 mars 2026 - 7 juni 2026
Anmälan öppnar 15 september
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen vänder sig till dig som är intresserad av att fördjupa dig i idrottens konsumtionskultur och hur detta påverkar vårt samhälle.

Idrotten är i hög grad påverkad av kommersialiseringen. Detta innebär att idrotten på olika sätt är en vara som konsumeras. Men även att det krävs konsumtion som är kopplad till idrotten, exempelvis utrustning, kläder, deltagaravgifter, tv-abonnemang, medier osv. Idrottskonsumtion blir en livsstil med viss status inom det specifika fältet. Det blir en särskild kultur som uttrycks och konsumeras. Vad innebär detta i ett samhällsperspektiv? Vad innebär det exempelvis för det hållbara samhället?

Kursen har webbaserade träffar på fasta tider.
Träffarna består av kursintroduktion och ett par föreläsningar där deltagandet inte är obligatoriskt.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande förståelse för olika typer av konsumtionsmönster inom sporten och dess betydelse för identitet och livsstilar, och för utvecklingen av diverse sportmarknader.

Kursen belyser idrottens förutsättningar i ett (post)modernt samhälle och behandlar olika kulturella uttrycksformer, i vilka sport både kan utövas och konsumeras. Kursen belyser vidare idrottens omvandling till konsumtionsvara och dess förhållande till identitet och till passioner och livsstilar, men även förhållandet till hållbarhet. Dessa infallsvinklar relateras till olika utvecklingar i det (post)moderna samhället, varvid underhållnings- och eventindustrin framhålls. Kursen behandlar ämnesområden som exempelvis sport och livsstil, supporterkultur, äventyrssporter, fitness och eventindustrin i relation till begrepp som kommersialisering, globalisering och hållbarhet.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt