Litteratur och övriga läromedel
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. (s.192)
Cronquist, Bodil (2020). Språket 2 Ordklasser & satsanalys Handledning i montessorimaterial. Lund: Bloms tryckeri. (s.160)
Cronquist, Bodil (2020). Matematik III. Lund: Bloms tryckeri. (s.96)
Gynther, Per (2016). Möjligheter och begränsningar: Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken. Diss. Stockholm: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (s.215) Tillgänglig via internet.
Malm, Birgitte (2006). Reflektioner kring lärares liv och verksamhet. Montessorilärares yrkesberättelser. Diss. Lund: Studentlitteratur. (s.194)
Montessori, Maria (1994). From Childhood to Adolescence. The Clio Montessori series. Oxford England: Clio Press. (s.108)
Montessori, Maria (2012[1917]). Spontaneous activity in education. Memphis: General books (s. 310). Tillgänglig via internet.
Montessori, Maria (1989). To Educate the Human Potential. Oxford England: Clio Press. (s.125)
Montessori, Maria (1989). The Child, Society and the World. Oxford England: Clio Press. (s.126)
Montessori, Maria (1998). Utbildning och fred. Jönköping: Seminarium Förlag AB. (s.120)
Montessori, Mario (1998). Att bli en människa Utbildning för en ny värld. Jönköping: Seminarium Förlag AB. (s.160)
Patel, Runa (2019). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. (s.184)
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford: University Press. (s.496)
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (s.20). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011, reviderad 2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (s.299)
Trost, Jan (2013). Att vara opponent. Lund: Studentlitteratur. (s.66)
Montessoripedagogik III
Om kursen
Kursens syfte är att ge fördjupade insikter, kunskaper och färdigheter i montessoripedagogik samt att ge kursdeltagarna kompetens att tillämpa montessoripedagogik i den egna undervisningen.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna analysera sin egen lärarroll i den egna verksamheten utifrån en vald observationsteknik
- kunna redogöra för montessoripedagogikens mål, filosofi och metodik
- kunna metodiskt tillämpa montessoripedagogik
- kunna analysera och reflektera kring lärarens uppdrag enligt montessoripedagogiken i förhållande till aktuell forskning
- kunna omsätta montessoripedagogiken i en pedagogisk verksamhet samt använda montessoripedagogikens material i undervisningen
- kunna genomföra en kritisk granskning på vetenskaplig grund av montessoripedagogik i praktiken.
Kursen innehåller varierande arbetsformer, vilka utgörs av föreläsningar, demonstrationer, materialhantering, litteraturstudier, självstudier och handledning.
Användning av lärplattformen canvas tillämpas. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurser går på halvfart/distans med 3 obligatoriska träffar per termin.
Kursinnehåll
Kursens syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper, insikter och färdigheter i montessoripedagogik samt fördjupad kompetens att tillämpa montessoripedagogik i undervisningen. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en fördjupad förmåga att analysera den egna lärarrollen.
Kursen behandlar montessoripedagogikens mål, filosofi och metodik. Läroplanen analyseras som utgångspunkt för tillämpning av montessoripedagogik i undervisningen. Kursen fördjupar och analyserar lärarens uppdrag i montessoripedagogiken i ett nutida perspektiv genom aktuell forskning. Fördjupade praktiskmetodiska tillämpningar genomförs av montessorimaterialet i språk, matematik samt i kulturämnen enligt montessoripedagogiken.
Observationsmetoder samt tillverkning och utveckling av eget material tillämpas.
Vidare behandlar kursen forskningsmetodikens grunder. En skriftlig kritisk granskning av montessoripedagogik i praktiken genomförs i form av ett utvecklingsarbete.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Montessoripedagogik I och II.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).