Om kursen

Kursens syfte är att ge fördjupade insikter, kunskaper och färdigheter i montessoripedagogik samt att ge kursdeltagarna kompetens att tillämpa montessoripedagogik i den egna undervisningen.

Efter avslutad kurs ska studenten

- kunna analysera sin egen lärarroll i den egna verksamheten utifrån en vald observationsteknik
- kunna redogöra för montessoripedagogikens mål, filosofi och metodik
- kunna metodiskt tillämpa montessoripedagogik
- kunna analysera och reflektera kring lärarens uppdrag enligt montessoripedagogiken i förhållande till aktuell forskning
- kunna omsätta montessoripedagogiken i en pedagogisk verksamhet samt använda montessoripedagogikens material i undervisningen
- kunna genomföra en kritisk granskning på vetenskaplig grund av montessoripedagogik i praktiken.

Kursen innehåller varierande arbetsformer, vilka utgörs av föreläsningar, demonstrationer, materialhantering, litteraturstudier, självstudier och handledning.

Användning av lärplattformen canvas tillämpas. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurser går på halvfart/distans med 3 obligatoriska träffar per termin.

Kursinnehåll

Kursens syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper, insikter och färdigheter i montessoripedagogik samt fördjupad kompetens att tillämpa montessoripedagogik i undervisningen. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en fördjupad förmåga att analysera den egna lärarrollen.

Kursen behandlar montessoripedagogikens mål, filosofi och metodik. Läroplanen analyseras som utgångspunkt för tillämpning av montessoripedagogik i undervisningen. Kursen fördjupar och analyserar lärarens uppdrag i montessoripedagogiken i ett nutida perspektiv genom aktuell forskning. Fördjupade praktiskmetodiska tillämpningar genomförs av montessorimaterialet i språk, matematik samt i kulturämnen enligt montessoripedagogiken.
Observationsmetoder samt tillverkning och utveckling av eget material tillämpas.
Vidare behandlar kursen forskningsmetodikens grunder. En skriftlig kritisk granskning av montessoripedagogik i praktiken genomförs i form av ett utvecklingsarbete.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Montessoripedagogik I och II.

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt