Bunar, Nihad (2015) Nyanlända och lärande(2015) Natur och Kultur (304 s )
Burman, Anders ( 2014) Pedagogikens idéhistoria. Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år, Studentlitteratur ( i urval 100 s)
Claesson, Silva (2002) Spår av teorier i praktiken. Studentlitteratur (120s)
Dysthe, Olga (2003) Dialog, samspel och lärande Lund: Studentlitteratur. ( urval 150 s) /Dysthe, Olga (1995)Det flerstämmiga klassrummet Lund: Studentlitteratur. ( urval 150 s)
Greppa språket, Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspåkighet, Skolverket 2012 (134 s)
Gärdenfors, Peter, Lusten att förstå. (2010) Natur och kultur (271 s)
Hessel, Agnéta och Ekberg, Camilla (red) (2008) Modersmålslärare berättar. (120s)
Hessel, Agnéta och Ekberg, Camilla (red) (2011)Nya perspektiv. (150s)
Källström, Roger (2012), Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Lund: Studentlitteratur. (200 s.)
Reichenberg, Monica (2012), Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur och Kultur (140s)
Svensson, Gudrun (2017) Transpråkande i teori och praktik. Studentlitteratur ( 244.s)
Kurspaner i modersmål, svenska och svenska som andraspråk
Valbar litteratur i samråd med kursledare 500 sidor
Olika vägar till kunskap i modersmålsundervisningen
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är modersmålslärare. Kursens bärande tanke är att språkutveckling hänger ihop med val av stoff, arbetsformer och är en kreativ process i vilket interaktion och kommunikation är avgörande.
Deltagarna ska utveckla kunskap om olika inlärningsstilar och pedagogiska inriktningar. I kursen behandlas studieteknik och studiehandledning. Dessutom fokuseras strukturer i det svenska språket i ett funktionellt perspektiv.
Kursen har fem obligatoriska sammankomster dagtid och undervisningen är nätburen med campusförlagda träffar.
Kursinnehåll
Kursens bärande tanke är att språk- och kunskapsutveckling hänger ihop med val av stoff och arbetsformer samt är en kreativ process i vilken interaktion och kommunikation är avgörande. Diskussioner förs om hur inkludering kan främjas i den kulturellt heterogena skolan och hur pedagogen kan verka för en flerstämmig lärandemiljö där barn och ungdomar ges likartade möjligheter till delaktighet och lärande. Särkskilt uppmärksammas kunskapsinhämtning på modersmålet och studiehandledning. I kursen behandlas vidare olika inlärningsstilar och pedagogiska inriktningar samt studieteknik och studiehandledning. Dessutom fokuseras strukturer i det svenska språket i ett funktionellt perspektiv.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.