Abrahmsson, Tua och Bergman, Pirkoo (2005) . Tankarna springer före HLS förlag (130 s)
Alleklev, Birgitta & Lindvall, Lisbeth (2000) Läs- och skrivprojektet Listiga räven - att läsa i skolan och lära för livet. I: Nauclér, Kerstin (red) Symposium 2000 - ett andraspråksperspektiv på lärande: Nationellt centrum (25s.)
Andersson, Peggy mfl (2007) Spökägget - att läsa och skriva i förskola och skola Natur och kultur (70 s)
Bergman, Pirkko m. fl. (2001), Två flugor i en smäll. Att lära på sitt andraspråk. Almqvist och Wiksell (110 s.)
Chambers, Aidan (2000) Böcker inom oss Norstedts förlag (170 s)
Dysthe, Olga (1999) Det flerstämmiga klassrummet. Studentlitteratur (250 s)
Elmeroth, Elisabeth (2017)Möte med andraspråkselever. Studentlitteratur (169 s)
Gibbons, Pauline (2006) Stärk språket. stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetsssätt för och med andraspråkselever i klassrummet Hallgren & Fallgren (200 s)
Henricsson, Ola och Lundgren, Michael (2016), Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Studentlitteratur (170 s)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (red) (2008) Modersmålslärare berättar Holmbergs förlag (120 s)
Kinderberg, Björn (red) (2016) Flerspråkigheten som resurs (150 s i urval) NY
Kultiti, Anne. (2014) Flerspråkiga barns villkor i förskolan( 120 s)
Lahdenperä, Pirjo och Sundgren, Eva (2016)(red) Skolans möte med nyanlända Liber ( 240 s)
Wedin, Åsa (2010), Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare. Studentlitteratur (109 s.)
Skolverket (2015)Studiehandledning på modersmålet
[https://www.skolverket.se/publikationer?id=3038](
Skolverket (2013) Kommentarmaterial till kunskapskraven i modersmål
[https://www.skolverket.se/publikationer?id=3113](
Skolverket (2011). Läroplaner för förskolan, för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet och för gymnasieskolan
[https://www.skolverket.se/publikationer?id=2575](
Skönlitteratur omfattande 250 sidor
Valbar litteratur omfattande 500 sidor
Elevtexter - Bedömning och språkutveckling i modersmålsundervisningen
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är modersmålslärare. Kursen syftar till att ge kunskap om textanalys som redskap för att följa elevers språkutveckling i såväl ett första som andraspråksperspektiv. Praktiskt arbete kring språk och språkanalys såväl muntligt som skriftligt ingår. Kursen ger också deltagarna en bas för ett gemensamt lärarspråk inom området och utgör dessutom instrument för utvecklingssamtal.
Kursen har fem obligatoriska sammankomster dagtid och undervisningen är nätburen med campusförlagda träffar.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om att analysera, stödja och bedöma elevers språkutveckling utifrån det egna språkets struktur och förutsättningar. Studenterna ska vidare utveckla sina kunskaper om vad lärande på modersmålet respektive ett andraspråk kan innebära för språkutvecklingen.
I kursen behandlas frågor om processorienterade lärandemiljöer samt undervisningens villkor och utformning med fokus på modersmål och andraspråket. Kursdeltagarna lär sig använda analys av språket i elevers textproduktion som ett redskap för att bedöma dels hur långt eleverna hunnit i sin språkutveckling, dels hur lärar- och kamratstödet för den fortsatta språkutvecklingen kan utformas. I samband med detta studeras likheter och skillnader som föreligger i språkinlärning på modersmålet och andraspråket och sociokulturella aspekter i relation till lärande, språkutveckling och begreppsbildning. I kursen diskuteras också olika sätt att skapa språkutvecklande läromiljöer i undervisningen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).