Arabiska med didaktisk inriktning III
Om kursen
Kursen riktar sig särskilt till lärare i modersmål Arabiska och moderna språk Arabiska.
Vill du fördjupa din förståelse för de arabiska ländernas historia, geografi och kulturmöten – och samtidigt utveckla din förmåga att analysera undervisningens innehåll och material? Då är denna kurs något för dig!
I Arabiska med didaktisk inriktning III granskar du läromedel kritiskt ur ett kulturmötesperspektiv och reflekterar över genusfrågor, minoriteter och maktrelationer i de arabiska länderna. Kursen bygger på dina tidigare kunskaper och erfarenheter och tar dig vidare mot en fördjupad didaktisk förståelse.
En central del av kursen är det självständiga arbetet (15 hp), där du planerar, genomför och presenterar en vetenskaplig studie. Genom att undersöka ett avgränsat problemområde med relevans för ämnets didaktik utvecklar du både din analytiska förmåga och din forskningskompetens.
Arabiska med didaktisk inriktning III är den sista av tre fristående kurser som tillsammans utgör Arabiska med didaktisk inriktning, 90 hp. Kurserna ska läsas i progression och erbjuder en unik möjlighet att kombinera ämnesfördjupning med didaktisk kompetens.
Kursen ges som webbaserad distansutbildning med 4–6 träffar per termin, varav minst två på campus och övriga digitalt, via Zoom.
Kursen kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant för aktuella årskurser. Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se under Kompetensutveckling/ Legitimation/ Regler och krav för legitimation.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla sådana ämneskunskaper och språkdidaktiska insikter att hen kan undervisa i modersmål arabiska i grundskola och gymnasieskola.
Språk, kultur och identitet, 15 hp
Kursen belyser bland annat de arabiska ländernas historia och geografi med olika former av kulturmöten som infallsvinkel. Vidare bygger kursen påstudenternas erfarenheter och kunskaper om läromedel som används i undervisning. Som en del av kursen granskar studenterna kritiskt läromedel utifrån ett kulturmötesperspektiv.I samband med detta behandlas även genusaspekter, minoritets-och maktfrågor i de arabiska länderna.
Självständigt arbete, 15 hp
Kursen innehåller planering, genomförande och redovisning av en vetenskaplig studie. Ett avgränsat problemområde belyses utifrån en fråga med relevans för ämnets didaktik.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Genomgången kurs KS274F Arabiska med didaktisk inriktning II, med minst 15 hp med lägst betyget godkänd. Alternativt godkänd kurs KS272F Arabiska med didaktisk inriktning II .
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).