Fristående kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | eftermiddag | 50%
19 januari 2026 - 7 juni 2026
Anmäl dig senast 15 oktober
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen riktar sig i första hand till lärare som vill undervisa eller undervisar i teknik, för åk 7-9.

Kursens fokuserar på hållbar utveckling samt planering av teknikundervisning utifrån Agenda 2030. I kursen diskuteras tekniska lösningar inom områden som till exempel vatten, energi och städer.

Kursen har cirka två schemalagda träffar per vecka som vanligtvis är förlagda kl. 16.30 - 18.30. Vissa träffar är webbaserade och andra är på Campus. Som kursdeltagare förväntas du till stor del arbeta självständigt med kursens innehåll mellan lektionstillfällena.

Kursen är en av tre fristående kurser som tillsammans motsvarar Teknik 45 hp för lärare i grundskolans åk 7–9. Kursen NM188F Teknik för ämneslärare: Digital teknik, 15 hp ges på höstterminer. Kurserna NM189F Teknik för ämneslärare: Perspektiv på teknik,15 hp och NM187F Teknik för ämneslärare: Teknik i vår omgivning,15 hp ges på vårterminer. Kurserna samläser med Ämneslärarprogrammet åk 7–9 och kan läsas utan inbördes ordning.

Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant. Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se under Kompetensutveckling/ Legitimation/ Regler och krav för legitimation.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om tekniska lösningar och tekniska system i samhället. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sina ämnesdidaktiska kunskaper avseende teknikutveckling och hållbar utveckling.

I kursen diskuteras tekniska lösningar som kan användas för att täcka människans primära behov samt förhållandet mellan teknikutveckling, samhällsutveckling och miljökonsekvenser.

Olika sätt att organisera teknikundervisning som utgår från elevernas närmiljö diskuteras samt hur arbetssätt och redovisningsformer kan varieras för att uppmuntra till kreativa och estetiska uttrycksformer.

Kursen utgår från sex av målen i Agenda 2030: Livsmedelsförsörjning och hållbart jordbruk, vatten och sanitet, städer, konsumtion och produktion, tillförlitlighet och hållbar energi samt klimatförändringar och dess konsekvenser.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b alternativt Matematik 3c, Naturkunskap 2 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

almö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt