Fristående kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | eftermiddag | 50%
1 september 2025 - 18 januari 2026
Anmälan öppnar 17 mars

Om kursen

Kursen riktar sig till lärare som vill undervisa eller undervisar i teknik, årskurs 7–9. Syftet med kursen är att öka studenternas intresse och kunskap inom området digital teknik samt att diskutera hur undervisning inom området digital teknik kan utvecklas och genomföras i grundskolan. I kursen behandlas digital teknik utifrån olika perspektiv, exempelvis globala tekniska system, grundläggande programmering och digitala verktyg. Även etiska diskussioner kring risker och hur människor påverkas av digital teknik är en viktig del av kursen.

Kursen ges på halvfart, campus och innehåller varierande arbetsformer som utgörs av till exempel föreläsningar, seminarier, workshops och diskussioner. Kursen har fysiska träffar på campus men även webbaserade träffar på fasta tider förekommer.

Kursen är en av tre fristående kurser som tillsammans motsvarar Teknik 45 hp för lärare i grundskolans åk 7–9. Kursen NM188F Teknik för ämneslärare: Digital teknik, 15 hp ges på höstterminer. Kurserna NM189F Teknik för ämneslärare: Perspektiv på teknik,15 hp och NM187F Teknik för ämneslärare: Teknik i vår omgivning,15 hp ges på vårterminer. Kurserna samläser med Ämneslärarprogrammet åk 7–9 och kan läsas utan inbördes ordning.

Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant. Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se, Regler och ansvar, Lärar-och förskollärarlegitimation.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i grundläggande programmering samt sin förmåga att didaktiskt kunna reflektera över hur programmering kan användas i teknikundervisningen.

Kursen syftar även till att studenten ska utveckla förmåga att identifiera och diskutera risker på individ- och samhällsnivå kopplade till digital teknik.

Kursen har tydlig didaktisk karaktär och behandlar digital teknik samt de etiska frågeställningar som uppstår i samband med tillämpning av digital teknik.

I kursen behandlas grundläggande programmering, datalogiskt tänkande samt begrepp och byggstenar som sekvens, iteration, villkor, variabel och funktion. I kursen ingår aktiviteter som syftar till att skapa, felsöka och utveckla programkod.

Styr- och reglerteknik i samhället diskuteras och tillämpas även praktiskt genom egna konstruktioner som programmeras.
I teknikutvecklingsarbete och för dokumentation används digital teknik, exempelvis digitala ritningar, simuleringar och presentationer.

Programmeringens funktion i tekniska system samt frågor kring hur digital teknik påverkar individ, samhälle och miljö är en central del i kursen.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b alternativt Matematik 3c, Naturkunskap 2 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt