Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Övningar i Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur (50 s)
NCM (2014). Nämnaren Tema 10 - Matematikundervisning i praktiken.
Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutveckling, (94 - 204), (111 s)
Pansell, Anna & Björklund Boistrup, Lisa (2018). Mathematics Teachers Teaching Practices in Relation to Textbooks: Exploring Praxeologies. The Mathematics Enthusiast, 15(3), 541-562 (artikel nr 13, 23 s)
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 100 s).
Grundläggande analys för ämneslärare
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper i matematisk analys. Ett annat syfte är att deltagaren ska utveckla sina ämnesdidaktiska kunskaper för att kunna se kursinnehållet i vardagliga sammanhang och använda dessa som utgångspunkt för att skapa goda lärandesituationer.
Kursen erbjuder fördjupade studier av elementära funktioner. Vidare introduceras gränsvärdesbegrepp och kontinuitet, derivator och deras tillämpningar samt primitiva funktioner och integraler med tillämpningar. Kursen erbjuder även en orientering om analysens historiska utveckling som rörelsens och förändringens matematik. Användande av den matematiska analysens verktyg och begrepp utgör ett centralt moment i delkursen. Deltagaren arbetar med att lösa problem hämtade från sin egen vardag, skolans läromedel samt från tillämpningar inom natur- och samhällsvetenskap.
Räknare och datorprogramvara används för att stärka begreppsförståelsen inom såväl det egna lärandet som den egna undervisningen.
Under kursen granskas och värderas kritiskt läromedel i förhållande till styrdokument, olika synsätt på kunskap och lärande samt olika elevers förutsättningar och behov.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NM178F Matematik för lärare, åk 7-9, II (genomgången)Eller motsvarande
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).